Strategi Pemasaran Perlengkapan Haji dan Umrah di Kota Padang

Authors

  • Lara Paradilla Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Sandra Dewi Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

DOI:

https://doi.org/10.30640/jmcbus.v2i4.3264

Keywords:

Separated Using, Marketing Strategy, Hajj and Umrah

Abstract

This research is motivated by the lack of resources at PT Arminareka Perdana which hinders the implementation of the plan set, the number of competitors with PT Arminareka Perdana, the lack of marketing because it only promotes through social media. The objectives of this study are: 1). the lack of human resources at PT Arminareka Perdana in Padang city hinders the implementation of the plan that has been set and affects the quality of the services provided. 2). There are still many competitors with PT Arminareka Perdana in Padang city. 3). Only promoting through social media only, this makes its marketing not known to everyone. This research method uses descriptive qualitative research methods, where the data collection techniques are through interviews, observation, and documentation. Then the research uses the SWOT Analysis method. And as for the results of the SWOT analysis carried out at PT Arminareka in the marketing strategy for Hajj and Umrah equipment, namely: Utilize PT Arminareka's reputation and experience in the Hajj and Umrah travel industry to develop a comprehensive e-commerce platform, Establish strategic partnerships with travel agents, hotels, and airlines to provide integrated Hajj and Umrah equipment packages, use knowledge and experience in the industry to identify new needs of Hajj and Umrah pilgrims and develop innovative products that meet high quality standards, and improve employee training and development to ensure failed customer service.

References

Adelina, Whila, & Munawaroh, R. S. (2023). Analisis kualitas produk dan strategi pemasaran sarang burung walet di Kecamatan Pelaihari Kabupaten Tanah Laut. Dimanika Ekonomi: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 16(2), 393–402. https://stienas-ypb.ac.id/jurnal/index.php/jdeb/article/view/453

Ahmad, B. A. (2008). Metodologi penelitian. Bandung: Pustaka Setia.

Alma, B., & Priansa, D. J. (2016). Manajemen bisnis syariah. Bandung: Alfabeta.

Amelia Adam, K. R. (2018). Strategi pemasaran pengusaha jagung marning dalam meningkatkan konsumen di Kabupaten Bulukumba (Skripsi, Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi UIN Alaudin Makassar).

Arifin, G. (2013). Peta perjalanan haji dan umrah. Jakarta: PT Alex Media Komputindo.

Arifin, M. (2008). Psikologi suatu pengantar. Jakarta: Bumi Aksara.

Assauri, S. (2017). Manajemen pemasaran dasar, konsep, dan strategi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Ayu, W. R. (2020). Strategi pemasaran dalam meningkatkan perlengkapan pada Toko Bag Corner Ponorogo (Skripsi, IAIN Ponorogo).

Azmi, K. (2023). Strategi pemasaran produk paket ibadah haji dan umrah di Rizkia Tour & Travel Cabang Bukittinggi. Jurnal Riset Dan Inovasi Manajemen, 1(2), 192–198. https://doi.org/10.59581/jrim-widyakarya.v1i2.951

Cendrawasi, Kepala Cabang PT Arminareka Perdana. (2024, April 25). Interview by author. Jl Andalas No 21A Padang.

Faridah, S. N. (2019). Strategi penetapan harga pada biro perjalanan haji dan umrah: Studi kasus PT XYZ. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, 5(2), 144.

Hanan, A., & Nidja, A. (2006). Manajemen haji (4th ed.). Jakarta.

Hijriana, E. (2021). Strategi pemasaran Toko Zam-Zam dalam meningkatkan perlengkapan haji dan umrah 2021 di Makassar.

Irdha Yanti, & Desi Idayanti. (2022). Analisis strategi pemasaran untuk meningkatkan perlengkapan pada usaha Ibu Bagas di Kecamatan Mamuju. Forecasting: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen, 1(1), 3–4.

Kotler, P. (1997). Manajemen pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2001). Prinsip-prinsip pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Nidja, A., & Hanan, A. (2006). Manajemen haji (4th ed.). Jakarta.

Nurcholifah, I. (2014). Strategi marketing mix dalam perspektif syariah. Jurnal Khatulistiwa, 4(1), 79-80.

Rachmawati, R. (2011). Peranan pemasaran (marketing mix) terhadap peningkatan penjualan. Jurnal Kompetensi Teknik, 2(2).

Rahayu, S. (2023). Strategi pemasaran produk dalam meningkatkan kepuasan pelanggan. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmiah Sosial Budaya, 2(1), 109–113. https://doi.org/10.47233/jppisb.v2i1.705

Rahmawati, D. (2020). Analisis kualitas pelayanan terhadap kepuasan jamaah haji dan umrah. Jurnal Manajemen Pelayanan Publik, 5(2), 185.

Rulam, A. (2014). Metodologi penelitian kualitatif. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.

Rusdi, M. (2019). Strategi pemasaran untuk meningkatkan volume perlengkapan pada perusahaan genting UD. Berkah Jaya. Jurnal Studi Manajemen Dan Bisnis, 6(2), 85-86.

Shinta, A. (2011). Manajemen pemasaran. Malang: Universitas Brawijaya Press.

Sinambela, P. L. (2014). Metodologi penelitian kualitatif. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Suliyanto. (2010). Studi kelayakan bisnis pendekatan praktis. Yogyakarta: CV Andi Offset.

Syamsiyah, N. (2023). Strategi pemasaran produk umrah pada Travel Smarts Umrah Lampung. Multazam: Jurnal Manajemen Haji Dan Umrah, 3(1), 1. https://doi.org/10.32332/multazam.v3i1.5399

Tjiptono, F. (1995). Strategi pemasaran. Jakarta: Andi.

Umar, H. (2001). Strategi management in action. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Utami, M. O., Yarmunida, M., & Fryanti, Y. E. (2022). Strategi adaptasi biro tour and travel dalam menghadapi pandemi Covid-19 (Studi kasus pada perusahaan tour and travel haji dan umrah PT AQM Kota Bengkulu). EKOMBIS REVIEW: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 10(S1), 343–352. https://doi.org/10.37676/ekombis.v10is1.1991

Z, M., Zainuddin, M. Z., & Saputra, M. K. (2022). Strategi pemasaran untuk meningkatkan penjualan pada usaha UMKM Sederhana. Sultra Journal of Economic and Business, 3(2), 132-149. https://doi.org/10.54297/sjeb.vol3.iss2.338

Published

2024-10-02

How to Cite

Lara Paradilla, & Sandra Dewi. (2024). Strategi Pemasaran Perlengkapan Haji dan Umrah di Kota Padang. Journal of Management and Creative Business, 2(4), 114–122. https://doi.org/10.30640/jmcbus.v2i4.3264