Analisis Swot terhadap Strategi Marketing Bank CIMB Niaga Syariah dalam Meningkatkan Penjualan Produk Haji Periode 2020-2023
Studi Pada Kantor Kementrian Agama Kota Surabaya
DOI:
https://doi.org/10.30640/jmcbus.v2i4.3251Keywords:
Marketing Strategy, SWOT Analysis, Bank CIMB Niaga Syariah.Abstract
Islam encourages its people who are able to perform the Hajj pilgrimage. This research aims to find out and analyze the marketing strategies used in Bank CIMB Niaga Syariah's Hajj savings products. In this research, SWOT analysis was used by looking at the results of existing data so that it was able to increase sales of Hajj savings products. The research approach used in this research is a descriptive qualitative approach. From the results of the analysis, it can be seen that the marketing strategy implemented is said to provide sufficient effective value in this research. And analysis was carried out in the form of a SWOT analysis resulting in growth in sales of Hajj savings products in safe conditions in terms of market share. This strategy indicates that Bank CIMB Niaga Syariah is quite capable and strong in expanding sales of its Hajj savings products.
References
Ahmad Syakir. (2015). Perbankan syariah (hlm. 2). Medan: UIN-SU.
Daryanto, L. H., & Hasiholan, L. B. (2019). The influence of marketing mix on the decision to purchase martabak “Setiabudi” Pak Man Semarang. Journal of Management, 5(5).
Drs. Ismail, MBA, Ak. (2017). Perbankan syariah (hlm. 23). Jakarta: Kencana.
Freddy Rangkuti. (2013). Analisis SWOT teknik membedah kasus bisnis (hlm. 19). Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Gramedia blog. (2023). Strategi pemasaran: Pengertian, fungsi, tujuan, dan contohnya. Retrieved December 10, 2023, from https://www.gramedia.com/literasi/strategi-pemasaran/#1_Tjiptono
Husein Umar. (2013). Metode penelitian bisnis untuk akuntansi dan manajemen (1st ed.). Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.
Irham Fahmi. (2015). Manajemen strategis (hlm. 252). Bandung: CV Alfabeta.
Lika Anisa, et al. (2021). Analisis faktor pendorong minat nasabah dalam memilih tabungan haji di Bank Syariah Mandiri Kantor Cabang Aceh. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, 6(2).
Mashuri, et al. (2020). Analisis SWOT sebagai strategi meningkatkan daya saing (studi pada PT. Bank Riau Kepri Unit Usaha Syariah Pekanbaru). Jurnal Perbankan Syariah, 1(1), 97-112.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemen pemasaran (hlm. 63). Jakarta: Indeks.
Ramadhan, A., & Rahmatus Sofiyah, F. (2013). Analisis SWOT sebagai landasan dalam menentukan strategi pemasaran (studi McDonald’s Ring Road). Media Informasi Manajemen, 1(4).
Rangkuti, F. (2008). Analisis SWOT teknik membedah kasus bisnis. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Rizal Yahya, et al. (2014). Akutansi perbankan syariah (hlm. 92). Jakarta: Salemba Empat.
Nasroh Nasutin, S. (2017). Analisis strategi marketing Bank Syariah Mandiri dalam meningkatkan pembiayaan BSM Implan. Jurnal Uinsu.
Sofyan Assauri. (2007). Manajemen pemasaran (hlm. 168). Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Tjiptono, F. (2009). Strategi pemasaran (2nd ed., 7th print). Yogyakarta: Penerbit Andi Offset.
UIN Maulana Malik Ibrahim. (n.d.). Triangulasi dalam penelitian kualitatif. Retrieved January 6, 2024, from https://uin-malang.ac.id/r/101001/triangulasi-dalam-penelitian-kualitatif.html
Wawancara dengan BOSM kantor CIMB Niaga Syariah cabang Kemenag Surabaya, Ibu Putri Yatma, 29 Februari 2024.
Wawancara dengan HBSTL Jatim 1 kantor CIMB Niaga Syariah cabang Kemenag Surabaya, Bapak Syukri Hary Sudrajat, 20 Februari 2024.
Wawancara dengan HBSTL Jatim 1 dan tim HBSR kantor CIMB Niaga Syariah cabang Kemenag Surabaya, Bapak Syukri Hary Sudrajat dan Mbak Dian Ayu, 20 Februari 2024.
Wawancara dengan nasabah di kantor CIMB Niaga Syariah cabang Kemenag Surabaya, Ibu Ika, 20 Februari 2024.
Kumala Dewi, I., et al. (2022). Peningkatan kinerja UMKM melalui pengelolaan keuangan. Jurnal Ekonomi Akuntansi, UNTAG Surabaya, 23-36.
Aziz Sholeh, A., et al. (2024). Kompensasi terhadap motivasi kerja karyawan pada PT. Insolent Raya di Surabaya. Journal of Management and Creative Business, 2(1), 82-96.
Kristiawati, et al. (2019). Citra merek, persepsi harga, dan nilai pelanggan terhadap keputusan pembelian pada mini market Indomaret Lontar Surabaya. Jurnal Ilmu Ekonomi dan Manajemen (JMM 17), 6(2), 27-36.
Salim Gazali, et al. (2024). Ikan Nomei, Merdeka Belajar Kampus Merdeka (halaman 1-98).
CIMB Niaga. (n.d.). All product syariah. Retrieved January 6, 2024, from https://www.cimbniaga.co.id/id/syariah-personal/all-products
CIMB Niaga. (n.d.). Sejarah perusahaan. Retrieved January 1, 2024, from https://investor.cimbniaga.co.id/gcg/history.html?lang=id&source=corporate
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Management and Creative Business

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.