Analisis Faktor –Faktor yang Mempengaruhi Minat Penggunaan Mobile Banking pada Mahasiswa Manajemen Universitas Andalas Kampus Payakumbuh

Authors

  • Maulidini Adha Universitas Andalas Payakumbuh
  • Syuryatman Desri Universitas Andalas Payakumbuh
  • Suci Humaira Universitas Andalas Payakumbuh
  • Rian Septa Hadi Universitas Andalas Payakumbuh

DOI:

https://doi.org/10.30640/ekonomika45.v11i2.2628

Keywords:

Bank, Mobile Banking, Descriptive

Abstract

This research uses descriptive research methods with a case study approach. The main aim of this research is to describe what factors influence interest in using mobile banking among management students at Anfalas University, Payakumbuh campus. The data collection process was carried out through literature study techniques and in-depth interviews. Based on the results of interviews that have been conducted, it was revealed that the interest and attraction of Management students at Andalas University, Payakumbuh Campus towards Mobile Banking revolves around the ease of carrying out transactions and checking account balances without the need to go to a Branch Office or ATM. Apart from that, interest in using Mobile Banking is also influenced by social factors. Mobile banking is a banking service that allows students to obtain information and carry out banking transactions via the Internet or cell phone with 24 hour access.

References

Adhiputra, M. W. (2017). Aplikasi Technology Acceptance Model Terhadap Pengguna Layanan Internet Banking. Jurnal Bisnis dan Komunikasi, 2(1), 56.

Aziz Sholeh, Abdul et. Al. 2024. Kompensasi Terhadap Motivasi Kerja Karyawan pada PT. Insolent Raya di Surabaya, Journal Of Management and Creative Business Vol. 2 No. 1 Januari 2024, Halaman : 82 - 96

Pandu Widodo, Hesti et. al. 2024. Dampak Pelatihan, Motivasi dan Lingkungan Kerja pada Kinerja Karyawan PT. KAI (Persero) di Stasiun Surabaya Pasar Turi, Journal Of Management and Creative Business 2 (1) , 66 - 8

Islam, J. E., Mobile, M., Pada, B., Bank, P. T., Stabat, T. B. K. K. C. P., Tinggi, S., Islam, A., & Tanjung, M. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Nasabah Dalam Menggunakan Mobile Banking Pada PT. Bank Syariah Indonesia, TBK KCP Stabat Tessa. 3(2), 127–141.

Kurniawan, I. M. G. A. (2019). Sikap Dan Minat Menggunakan Mobile Banking (Studi Kasus Pada PT. Bank Pembangunan Daerah Bali Cabang Denpasar). Ganaya: Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 2(2), 492–502. http://jayapanguspress.penerbit.org/index.php/ganaya

Maulidina, H. (2019). ANALISIS PENGARUH PERSEPSI TEKNOLOGI INFORMASI, KEMUDAHAN, DAN FITUR LAYANAN TERHADAP MINAT NASABAH BANK DALAM MENGGUNAKAN INTERNET BANKING (Studi Kasus Pada Nasabah Bank BCA). In ペインクリニック学会治療指針2 (Nomor 2).

Nurdin, N., Musyawarah, I., Nurfitriani, N., & Jalil, A. (2020). Pengaruh Pelayanan Mobile Banking Terhadap Kepuasan Nasabah (Studi Pada Mahasiswa Perbankan Syariah IAIN Palu). Jurnal Ilmu Perbankan dan Keuangan Syariah, 2(1), 87–104. https://doi.org/10.24239/jipsya.v2i1.24.87-104

Rithmaya, C. L. (2016). Pengaruh Kemudahan Penggunaan, Kemanfaatan, Sikap, Risiko Dan Fitur Layanan Terhadap Minat Ulang Nasabah Bank Bca Dalam Menggunakan Initernet Banking. Jurnal Riset Ekonomi dan Manajemen, 16(1), 160. https://doi.org/10.17970/jrem.16.160110.id

Rizal, S., & Munawir. (2017). Pengaruh Kepuasan Nasabah Terhadap Menggunakan Mobile Banking (M-Banking) Pada Bank BCA Cabang Banda Aceh. Jurnal EMT KITA, 1(2), 68–78. http://journal.lembagakita.org

Sampurno, G. (2015). Pengaruh Persepsi Kemanfaatan, Kemudahan, Kredibilitas, dan Fitur Layanan terhadap Minat Penggunaan Berulang E-Banking (Studi pada Mahasiswa FE UII Yogyakarta). https://dspace.uii.ac.id/handle/123456789/32227

Situmorang, R., Gultom, M., Barus, D. S., Yunita, N., & Siahaan, S. (2023). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Penggunaan Mobile Banking Oleh Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Di Universitas HKBP Nommensen Medan. 3, 10697–10701.

Terhadap, M., & Electronic, P. (2012). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi minat mahasiswa terhadap penggunaan.

Yani, E., Lestari, A. F., Amalia, H., & Puspita, A. (2018). Pengaruh Internet Banking Terhadap Minat Nasabah Dalam Bertransaksi Dengan Technology Acceptance Model. Jurnal Informatika, 5(1), 34–42. https://doi.org/10.31311/ji.v5i1.2717

Zuiderwijk, A., Janssen, M., & Dwivedi, Y. K. (2015). Acceptance and use predictors of open data technologies: Drawing upon the unified theory of acceptance and use of technology. Government Information Quarterly, 32(4), 429–440. https://doi.org/10.1016/j.giq.2015.09.005

Published

2024-05-24

How to Cite

Maulidini Adha, Syuryatman Desri, Suci Humaira, & Rian Septa Hadi. (2024). Analisis Faktor –Faktor yang Mempengaruhi Minat Penggunaan Mobile Banking pada Mahasiswa Manajemen Universitas Andalas Kampus Payakumbuh. EKONOMIKA45 :  Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi Bisnis, Kewirausahaan, 11(2), 1111–1117. https://doi.org/10.30640/ekonomika45.v11i2.2628

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)