Pengaruh Tingkat Literasi Keuangan Syariah dan Kepercayaan terhadap Minat Menabung di Lembaga Keuangan Syariah

Authors

  • Maulidya Berliana Rahmawati Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
  • Miswan Ansori Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
  • Cahyaning Budi Utami Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

DOI:

https://doi.org/10.30640/ekonomika45.v12i1.3658

Keywords:

sharia financial literacy, trust, interest in saving

Abstract

This research aims to find out whether there is an influence of sharia financial literacy and trust on people's interest in saving in sharia financial institutions. The research method used in this research is quantitative with data collection techniques through questionnaires. The object of this research is the people of Tengguli village, the majority of whom are Muslim. The research results show based on multiple linear regression analysis that sharia financial literacy and trust together have a significant influence on the interest in saving of the people of Tengguli village in sharia financial institutions. It is hoped that this research can be a reference for predicting interest in saving based on sharia financial literacy and trust, as well as consideration for financial practitioners in designing effective interventions to increase interest in saving through increasing sharia financial literacy and public trust. It is also hoped that further research can carry out research with a wider range of objects and with more diverse variables.

References

Akmal, R. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Menabung Masyarakat Di Bank Syariah (Studi Kasus Masyarakat Kota Bandung Kelurahan Tamansari ). Jurnal Ilmiah, 2(2), 1–16.

Firdaus, D. F., & Alawiyah, T. (2021). Analisis Pengetahuan Masyarakat tentang Perbankan Syariah. Syntax Literate ; Jurnal Ilmiah Indonesia, 6(2), 654. https://doi.org/10.36418/syntax-literate.v6i2.2161

Khairunnisa, A., & Mustikawati, I. (2020). Pengaruh Promosi, Pemahaman Bagi Hasil, Kepecayaan Terhadap Minat Mahasiswa Menabung di Bank Syariah. Jurnal Profita, 8(6), 248–253.

Mastuki. (2020). Menjadi Muslim, Menjadi Indonesia (Kilas Balik Indonesia Menjadi Bangsa Muslim Terbesar). Kemenag.Go.Id. https://kemenag.go.id/opini/menjadi-muslim-menjadi-indonesia-kilas-balik-indonesia-menjadi-bangsa-muslim-terbesar-03w0yt

Matondang, A. (2018). Pengaruh Antara Minat Dan Motivasi Dengan Prestasi Belajar. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 24–32. https://jurnal.uisu.ac.id/index.php/Bahastra/article/view/1215

Niswah, K., & Tambunan, K. (2022). Analisis Strategi Manajemen Bank Syariah Indonesia Dalam Meningkatkan Market Share Melalui Pemanfaatan Teknologi Informasi. El-Mal: Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 3(6), 1272–1289. https://doi.org/10.47467/elmal.v3i6.1210

Nurrohmah, R. F., & Purbayati, R. (2020). Pengaruh Tingkat Literasi Keuangan Syariah dan Kepercayaan Masyarakat terhadap Minat Menabung di Bank Syariah. Jurnal Maps (Manajemen Perbankan Syariah), 3(2), 140–153. https://doi.org/10.32627/maps.v3i2.135

OJK. (2022). Literasi keuangan. Otoritas Jasa Keuangan. https://ojk.go.id/id/kanal/edukasi-dan-perlindungan-konsumen/Pages/literasi-keuangan.aspx#:~:text=Literasi Keuangan memiliki tujuan,produk dan layanan jasa keuangan

OJK. (2023). Desember 2023. Statistika Perbkan Syariah, Sharia Banking Statistic, December, 19–119.

Ruwaidah, S. H. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan Syariah dan Shariah Governance Terhadap Keputusan Mahasiswa dalam Menggunakan Jasa Perbankan Syariah. Muhasabatuna : Jurnal Akuntansi Syariah, 2(1), 79. https://doi.org/10.54471/muhasabatuna.v2i1.706

Sari, A. J., & Pradesyah, R. (2023). Pengaruh Literasi Keuangan Syariah dan Kepercayaan Terhadap Minat Masyarakat Bandar Parkland, Klang Selangor, Malaysia, Melakukan Transaksi di Bank Islam. Jurnal Humaniora : Jurnal Ilmu Sosial, Ekonomi Dan Hukum, 7(1), 163–173. https://doi.org/10.30601/humaniora.v7i1.3568

Sugiarti, D. (2023). Literasi Keuangan Syariah Generasi Z dan Minatnya pada Perbankan Syariah ( Studi Kasus pada Siswa SMK di Jakarta ). 9(01), 766–772.

Sugiyono. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Harga, Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Mie Instan Merek Indomie Sugiyono Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia (STIESIA) Surabaya. Jurnal STIESIA, 5(4), 11–17.

Suharyat, Y. (2009). Hubungan Antara Sikap, Minat Dan Perilaku Manusia. Jurnal Region, 1(3), 1–19.

Syifa, T., Nanda, F., Wahyu, R., Syariah, P., & Syariah, K. (1998). TINGKAT LITERASI KEUANGAN SYARIAH : STUDI PADA. 1(2), 141–152.

Tripuspitorini, F. A. (2019). Pengaruh Religiusitas Terhadap Minat Mahasiswa Politeknik Negeri Bandung Untuk Menabung Di Bank Syariah. Jurnal Masharif Al Syariah: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 4(2), 54–69. http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/Maqasid

Zaluchu, S. E. (2020). Strategi Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif Di Dalam Penelitian Agama. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, 4(1), 28. https://doi.org/10.46445/ejti.v4i1.167

Downloads

Published

2024-12-26

How to Cite

Maulidya Berliana Rahmawati, Miswan Ansori, & Cahyaning Budi Utami. (2024). Pengaruh Tingkat Literasi Keuangan Syariah dan Kepercayaan terhadap Minat Menabung di Lembaga Keuangan Syariah. EKONOMIKA45 :  Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi Bisnis, Kewirausahaan, 12(1), 857–870. https://doi.org/10.30640/ekonomika45.v12i1.3658

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.