Pengaruh Digital Marketing dan Penggunaan Digital Payment Terhadap Keputusan Pembelian Kopi Espresso Based
DOI:
https://doi.org/10.30640/digital.v3i3.2870Keywords:
Digital marketing, Digital payment, Purchasing decisions, Coffee, Generation Z, DKI JakartaAbstract
This quantitative research was conducted in the DKI Jakarta area and focuses on how digital marketing and the use of digital payments influence customers' decisions to buy espresso coffee at Kopi Tuku. The population of this research is Generation Z customers of Kopi Tuku in Jakarta, aged between 17 and 27 years. To measure the population, a Likert scale is used. This study used a purposive sampling method with 264 subjects surveyed. The research analysis method is the Structural Equation Model (SEM). The research results show that the use of digital marketing and digital payments significantly influences consumers' decisions to buy something.
References
Abdjul, F., Massie, J. D. D., & Mandagie, Y. (2022). Pengaruh Content Marketing, Search Engine Optimization Dan Social Media Marketing Terhadap Keputusan Pembelian Mahasiswa Feb Unsrat Di E-Commerce Sociolla. Jurnal EMBA : Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 10(3), 225. https://doi.org/10.35794/emba.v10i3.41752
Aksara, P. T. B. (2021). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Bumi Aksara.
Amalia, G. P. (2017). Efektivitas Electronic Toll (E-Toll) Oleh PT. Jasa Marga Surabaya (Studi pada Gerbang Tol Otomatis Surabaya-Gempol). Jurnal Mahasiswa Unesa, 5(2).
Astuti, M. D., Mutiara, R., & Sapruwan, M. (2024). Pengaruh Income terhadap Keputusan Investasi Generasi Z melalui Perilaku Keuangan (Studi Kasus pada Generasi Z di Kabupaten Bekasi). Jurnal EMBA, 10(1), 64–69. https://doi.org/10.35870/jemsi.v10i1.1822
Aziza, D. A. (2021). PENGARUH DIGITAL MARKETING, E-WALLET DAN CITRA MEREK TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN “MENU AYAM” DI ERA PANDEMI COVID-19 DENGAN MINAT BELI SEBAGAI VARIABEL MEDIASI (Studi Empiris Pengguna Grabfood). Universitas Muhammadiyah Magelang.
Bambang, H. (2019). Pengaruh Digital Payment Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen. Jurnal Manajemen & Bisnis, 16(1), 77–92.
Budianti, P. A. (2023). Tak Kalah Dari Kopi Vietnam, Ini 9 Jenis Sajian Kopi Khas dari Berbagai Daerah di Indonesia, Mana Favoritmu? Innalar.
Chaffey, D. (2016). Digital Marketing Strategy, Implementation and Practice (Sixth Edit). Pearson Education Limited.
Danutirta, R., & Setiawati, R. (2019). Teknik Pembuatan Perfect Espresso Pada Operasional Lobby Lounge, Redtop Hotel Jakarta. Journal of Indonesian Tourism and Policy Studies, 2(1), 15–17.
Devita, M. (2017). Faktor–Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Karyawan Di Resturant Alpha Hotel Pekanbaru. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 4(2), 1–15.
Dharmmesta, B. S., & Handoko, H. T. (2011). Manajemen Pemasaran Analisis Perilaku Konsumen. Jakarta: Erlangga.
Durrotun Nabila, L., & Sulistyowati, R. (2020). PENGARUH DOMPET DIGITAL DAN PROMOSI PENJUALAN TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PADA BISNIS FRANCHISE MINUMAN (Studi Pada Konsumen Minuman Chatime di Lippo Plaza Sidoarjo). Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 8.
Elbahar, C., & Syahputra. (2021). THE EFFECT OF DIGITAL MARKETING ON PURCHASE DECISIONS IN KADATUAN KOFFIE.
Elyan, M., Winarso, R., & Wibowo, R. (2022). Pembuatan Mesin Kopi Espresso Menggunakan Sistem Pneumatik. Jurnal Crankshaft, 5(1), 65–72. https://doi.org/10.24176/crankshaft.v5i1.7574
Fauzi, A., Ashila Salwa, S., Safitri, A., Amelia, E., Julianti, C., & Fazriyah, S. N. (2023). ANALISIS PENGARUH PENGGUNAAN SISTEM PEMBAYARAN DIGITAL DAN DIGITAL MARKETING TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN (Vol. 2, Issue 1).
Ferdinand. (2002). Structural Equation Modelling (SEM) dalam penelitian manajemen. Bandung: Badan Penerbit UNDIP.
Ghozali, I. (2014). SEM metode alternatif dengan menggunakan Partial Least Squares (PLS). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Ghozali, I., & Latan, H. (2014). Partial Least Squares konsep, metode dan Aplikasi menggunakan program WarpPLS 4.0. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Gunawan, G. G., & Sulaeman, M. (2020). Determining Factors in the Use of Digital Marketing and Its Effect on Marketing Performance in the Creative Industries in Tasikmalaya. Budapest International Research and Critics Institute (BIRCI-Journal): Humanities and Social Sciences, 3(3), 2543–2550. https://doi.org/10.33258/birci.v3i3.1239
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate Data Analysis: a Global Perspective. New Jersey: Pearson Prentice Hall.
Hair, J., Anderson, R., Babin, B., & Black, W. (2019). Multivariate Data Analysis (Vol. 8).
Hermawan, I. (2019). Metodologi Penelitian Pendidikan (Kualitatif, Kuantitatif dan Mixed Method). Hidayatul Quran.
Hootsuite. (2020). Digital In 2020. We Are Social.
Juliadi, D., Muzaifa, M., & Fadhil, R. (2021). Kajian Literaratur Perkembangan Produk Olahan Kopi Arabika Gayo dengan Metode Penyeduhan Espresso. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pertanian, 6(4), 462–466. https://doi.org/10.17969/jimfp.v6i4.18324
Kim, J. H. (2018). The impact of website quality on customer satisfaction and purchase intentions: Evidence from B2B e-commerce. Information Systems Frontiers, 20(4).
Koiso-Kanttila, N. (2004). Digital content marketing. Journal of Marketing Management, 20(1–2), 45–65.
Kotler, P. T., & Armstrong, G. (2017). Principles of Marketing, eBook (Global Edi).
Kotler, P., & Keller, K. L. (2018). Marketing management: an Asian perspective. London: Pearson.
Kusnawan, A., Diana, S., Andy, A., & Tjong, S. (2019). Pengaruh Diskon pada Aplikasi e-Wallet terhadap Pertumbuhan Minat Pembelian Impulsif Konsumen Milenial di Wilayah Tangerang. Sains Manajemen, 5(2), 137–160. https://doi.org/10.30656/sm.v5i2.1861
Latan, H., & Ramli, N. A. (2013). The results of partial least squares-structural equation modelling analyses (PLS-SEM). Available at SSRN 2364191.
Laudon, K. C., & Traver, C. G. (2011). ECommerce: Business, Technology, Society. Pearson.
Markič, O. (2009). Rationality and emotions in decision making. Interdisciplinary Description of Complex Systems: INDECS, 7(2), 54–64.
Masyithah, S. M., Adam, M., & Tabrani, M. (2018). Analisis Pengaruh Kompensasi, Kerjasama Tim dan Budaya Organisasi terhadap Kepuasan Kerja serta Dampaknya pada Kinerja Karyawan PT. Bank Muamalat Cabang Banda Aceh. SI-MEN (Akuntansi Dan Manajemen) STIES, 9(1).
Mushoffa, A. S., & Fadli, U. M. D. (2023). PENGARUH DIGITAL MARKETING TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN DI LAWANG COFFEE. JURNAL ECONOMINA, 2(8), 1979–1987. https://doi.org/10.55681/economina.v2i8.700
Nabila, L. D., & Sulistyowati, R. (2020). PENGARUH DOMPET DIGITAL DAN PROMOSI PENJUALAN TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PADA BISNIS FRANCHISE MINUMAN ( Studi Pada Konsumen Minuman Chatime di Lippo Plaza Sidoarjo ). Jurnal Pendidikan Tata Niaga, 8(3), 1034–1040.
Natalya, L., & Purwanto, C. V. (2018). Exploratory and confirmatory factor analysis of the academic motivation scale (AMS)–Bahasa Indonesia. Makara Human Behavior Studies in Asia, 22(1), 29–42.
Nurhasanah, S., & Dewi, C. (2020). the Emergence of Local Coffee Shops in Indonesia As a Counter To American Culture Hegemony. Rubikon : Journal of Transnational American Studies, 6(1). https://doi.org/10.22146/rubikon.v6i1.61485
Nurrahmah, A., Rismaningsih, F., Ul’fah Hernaeny, M. P., Pratiwi, L., Wahyudin, M. P., Rukyat, A., Yati, F., & Lusiani, S. P. (2021). Pengantar Statistika 1. Media Sains Indonesia.
Octafiany, D. N., & Nurfebiaraning, S. (2021). Pengaruh Content Marketing di Media Sosial Instagram terhadap Sikap Konsumen dalam Pembelian Produk Sepatu Compass. E-Proceeding of Management, 8(6), 8924–8934.
Pasolong, H. (2023). Teori Pengmbilan Keputusan. In Penerbit Alfabeta, Bandung.
Phonthanukitithaworn, C. (2016). An investigation of mobile payment (mpayment) services in Thailand. Asia-Pacific Journal of Business Administration, 8(1), 37–54.
Putri, P. M., & Marlien, R. A. (2022). Pengaruh Digital Marketing terhadap Keputusan Pembelian Online. Jesya (Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah), 5(1), 25–36. https://doi.org/10.36778/jesya.v5i1.510
Riani, A., & Willy, S. (2019). Cerita Akhir Pekan: Asal-usul Kopi Susu Kekinian. Liputan6.
Rusharijanto, R. (2023). Pengaruh Social Media Marketing Instagram @Bukalapah Terhadap Keputusan Pembelian Online di Aplikasi Bukalapak. Jurnal Ilmu Sosial.
Saputra, I. P. (2019). ANALISIS EFEKTIVITAS PENGGUNAAN DIGITAL PAYMENT PADA MAHASISWA INSTITUT INFORMATIKA DAN BISNIS DARMAJAYA.
Saragih, I. D., Tonapa, S. I., Advani, S., Batubara, S. O., Suarilah, I., & Lin, C. J. (2021). Global prevalence of mental health problems among healthcare workers during the Covid-19 pandemic: A systematic review and meta-analysis. International Journal of Nursing Studies.
Schneider, G. (2011). Electronic Commerce. Course Technology, Cengage Learning.
Selly, & Sutrisna. (2022). Pengaruh Suasana Toko, Kesadaran Merek Dan Pembayaran Digital Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Pada PT. Cara Loe Buat Kopi “Kopi Clbk”) (Vol. 1, Issue 2).
Setyawan, F. E. B. (2017). Pengantar Metodologi Penelitian:(statistika praktis). Zifatama Jawara.
Sihotang, J. S. (2022). Bayar Belanja Negara, Pakai Digipay Aja! Jurnal Pengadaan Indonesia, 1(1), 1–6.
Solomon, M. R. (2019). Consumer Behavior: Buying, Having, and Being (8th ed.). Routledge.
Stekom, U. (2023). Kopi Susu Gula Aren. Ensiklopedia Dunia.
Sudaryono. (2016). Manajemen Pemasaran Teori & Implementasi (Edisi 1). Penerbit Andi.
Sugiyono. (2017a). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D.
Sugiyono. (2017b). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D.
Supriatna, A., Gustian Anugrah, T., & Nuraidah. (2022). Pengaruh Content Marketing Terhadap Keputusan Pembelian Pengguna ShopeePay Pada Masyarakat Kabupaten Karawang. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, Desember, 8(24), 78–85.
Suryanto, Muhyi, H. A., & Kurniati, P. S. (2022). USE OF DIGITAL PAYMENT IN MICRO, SMALL AND MEDIUM BUSINESS.
Syaifudin, A., & Sagoro, E. M. (2017). Pengaruh Kepribadian, Lingkungan Keluarga Dan Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Akuntansi. Jurnal Profita: Kajian Ilmu Akuntansi, 5(8).
Yulianto, N. A. B., Maskan, M., & Utaminingsih, A. (2018). Metode Penelitian Bisnis: Metode Penelitian Bisnis (Vol. 1) (U. Percetakan, Ed.). Penerbitan Polinema.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Digital Bisnis: Jurnal Publikasi Ilmu Manajemen dan E-Commerce

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.