Pengaruh Pengalaman Usaha dan Strategi Promosi Viral terhadap Peningkatan Penjualan Produk Usaha Mikro Kecil Ditinjau dari Perspektif Bisnis Islam

(Studi Pada Usaha Mikro Kecil Kuliner di Kota Bandar Lampung)

Authors

  • Ari Muhamad Rijki Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Weny Rosilawati Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Supaijo Supaijo Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung

DOI:

https://doi.org/10.30640/digital.v3i2.2558

Keywords:

Business experience, viral promotion strategies, increasing sales

Abstract

This research aims to determine the influence of business experience and viral promotion strategies on increasing sales of micro and small culinary business products in Bandar Lampung City. This type of research is descriptive research. Descriptive research is research that is directed at providing symptoms, facts or events systematically and accurately, regarding the characteristics of a particular population or area. The sampling technique in this research uses data collection techniques: Library Research and Questionnaires. The research results used partial hypothesis testing (t test) which showed that business experience had a significant negative effect on increasing sales. Viral promotion strategies have a positive and significant effect on increasing sales. Simultaneous hypothesis testing (f test) shows

References

Abbas, Muchlis, Asnia Minarti, and Umrah T. 2022. “Pengaruh Promosi Terhadap Peningkatan Penjualan Pada Toko Sulawesi Soppeng.” Jurnal Ilmiah Metansi (Manajemen Dan Akuntansi) 5 (1): 49–56. https://doi.org/10.57093/metansi.v5i1.156.

Boentoro, Yenty, Sinta Paramita, and Sinta Paramita, ‘Komunikasi Pemasaran Viral Marketing (Studi Kasus Kopi Kwang Koan)’, Prologia, 4.1 (2020), 141 <https://doi.org/10.24912/pr.v4i1.6455>

Furqon, Mohammad Amir. 2020. “Pengaruh Viral Marketing Dan Turbo Marketing Terhadap Keputusan Pembelian.” Jurnal Inspirasi Bisnis Dan Manajemen 4, no. 1: 79. https://doi.org/10.33603/jibm.v4i1.3311.

Hedynata, Marceline Livia, and Wirawan E D Radianto. 2016. “Strategi Promosi Dalam Meningkatkan Penjualan Luscious Chocolate Potato Snack.” Strategi Promosi 1, no. April: 1–10.

Nizar, Muhammad. 2017. “Prinsip Jujur Dalam Perdagangan Versi Al-Qur’an.” Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir 2, no. November: 309–20.

Pambudi, Ngakan Putu Surya Agung, and IKG Bendesa. 2020. “Pengaruh Lahan, Modal, Tenaga Kerja, Pengalaman Terhadap Produksi Dan Pendapatan Petani Garam Di Kabupaten Buleleng.” Jurnal EP Universitas Udayana 9, no. 4: 873–906.

Philip, Kotler. 2003. Manajemen Pemasaran Perspektif Asia. Yogyakarta: CV. Andi.

Rahayu, Sinta, Weny Rosilawati, Ahmad Zuliansyah, Fakultas Ekonomi, Bisnis Islam, Uin Raden, and Intan Lampung. 2023. “Pengaruh Modal Usaha, Lingkungan Keluarga, Kreativitas Dan Self Efficacy Terhadap Minat Berwirausaha Dalam Perspektif Manajemen Bisnis Islam (Studi Pada Alumni Mahasiswa FEBI UIN Raden Intan Lampung Angkatan 2017 Dan 2018).” Ekonomi Sakti 12, no. 1: 68–88.

Slamet, Mohammad, and Edi Bintoro. 2019. “Pengaruh Pengalaman, Penggunaan Informasi Akuntansi, Dan Tingkat Pendidikan Terhadap Keberhasilan Usaha Kecil Dan Menengah (UKM) Industri Di Kecamatan Tanggulangin Kabupaten Sidoarjo.” Management & Accounting Research Journal Global 4, no. 1: 92–102.

Unaradjan, Dominikus Dolet. 2019. Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Universitas Katolik Atma Jaya.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun. 2008. “Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2008,” no. 1.

Utami, Dewi. 2022. “Pengaruh Modal Usaha, Lama Usaha, Dan Jam Kerja Terhadap Pendapatan Pedagang Di Pasar Puring Kecamatan Pontianak Utara.” Jurnal Pembangunan Dan Pemasaran 11,No 1: 6.

Published

2024-05-16