Pengaruh Kompetensi Terhadap Kinerja Guru Melalui Disiplin Kerja pada SMK Negeri 1 Cikarang Barat

Authors

  • Aulia Indah Mutiara Universitas Bhayangkara Jakarta Raya
  • Supardi Supardi Universitas Bhayangkara Jakarta Raya
  • Agus Dharmanto Universitas Bhayangkara Jakarta Raya

DOI:

https://doi.org/10.30640/digital.v3i1.2128

Keywords:

Competence, Work Discipline, Teacher Performance

Abstract

This research aims to find out whether Competency has an effect on Teacher Performance through Work Discipline. The method used in this research is a quantitative method. The population in this study were teachers at SMK Negeri 1 Cikarang Barat. Determining the sample in this study used a saturated sampling technique, namely the entire number filled in was used as a sample of 106 teachers. Data were analyzed using SPSS 26. The methods used were validity test, reliability test, normality test, t test, and path analysis test. The research results show that competence influences teacher performance, competency influences work discipline, work discipline influences teacher performance. The results of the path analysis test show that competency influences teacher performance through work discipline at SMK Negeri 1 Cikarang Barat.

References

Abbas, E. (2017). Magnet Kepemimpinn Kepala Madrasah Terhadap Kinerja Guru. Elex media Komputindo.

Arifin, B. & M. (2017). Kinerja Guru Profesional. Ar-Ruzz Media.

Damanik, R. (2019). PENGARUH DISIPLIN KERJA TERHADAP KINERJA GURU. Jurnal Serunai Ilmu Pendidikan, 5(2).

Dharmanto, A., Giyanti, D., & Setyowati, N. W. (2020). Pengaruh Servant Leadership Dan Komitmen Organisasi Terhadap Peningkatan Kinerja (Studi Kasus Pada Pegawai Di Kelurahan Pekayon Jaya, Kec. Bekasi Selatan, Kota Bekasi). Jurnal Inovasi Penelitian, 2(8), 2451–2452.

Hamali, A. Y. (2016). Pemahaman Manajemen Sumber Daya Manusia. Center for Academic Publishing Servive.

Jihad, S. dan A. (2013). Menjadi Guru Profesional. Erlangga Group.

Kurniasih, I & Sani, B. (2017). Kompetensi Pedagogik Teori dan Praktik. Kata Pena.

Lisdayanti, Kasmawati, Wahyuddin, Idris, R., & Nursita, L. (2022). Pengaruh Kompetensi Profesional Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Guru Di SMA Negeri Kabupaten Bone Tahun Ajaran 2021/2022. Prosiding Seminar Nasional, 4.

Mulyasa. (2013). Pengembangan dan Implementasi Pemikiran Kurikulum. Rosdakarya.

Sinambela, L. P. (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia: membangun tim kerja yang solid untuk meningkatkan kinerja. PT. Bumi Aksara.

Sinambela, L. P. (2018). Manajemen Sumber Daya Manusia. PT. Bumi aksara.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta, CV.

Supardi. (2014). Kinerja Guru. PT Raja Grafindo Persada.

Supardi, Badawi, A., Jufri, J., Sumeidi, K., Antonius, S., Ani, N., Resista, V., & Syifa, P. F. (2022). Riset Terapan Dengan Aplikasi Statistika. Widina Media Utama.

Supardi, S., & Wibawa, T. S. (2022). Efek Mediasi Disiplin Kerja pada Peningkatan Kinerja Karyawan oleh Motivasi dan Kompensasi. JMK (Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan), 7(1), 27. https://doi.org/10.32503/jmk.v7i1.2065

Syamsidar, Hakim, L., & Malik, I. (2021). Pengaruh Kompetensi terhadap Disiplin Kerja Pegawai di Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil Kabupaten Enrekang. Kajian Ilmiah Mahasiswa Administrasi Publik, 2(1), 126–139. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/kimap/index

Wardhani, R. A. N., & Wijaya, S. A. (2020). Pengaruh Kompetensi Terhadap Pengembangan Karir Dan Kinerja Guru Ekonomi SMA Negeri di Kota Jember. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(1), 148. https://doi.org/10.23887/jjpe.v12i1.24797

Yannik Ariayanti, R. S. (2020). Pengaruh Kompetensi, Disiplin Kerja dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Guru di SDS AN- NAHDHAH Kota Batam. Jurnal Bening, 7 No, 1 Ju(1), 67–79.

Downloads

Published

2024-01-16