Pengaruh Tingkat Pengetahuan dan Persepsi Karyawan PT. PWI Terhadap Minat pada Lembaga Keuangan Syariah

(Studi Karyawan PT Parkland Word Indonesia)

Authors

  • Ayuk Widiyah Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
  • Miswan Ansori Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
  • Zahrotun Nafisah Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

DOI:

https://doi.org/10.30640/akuntansi45.v5i2.3399

Keywords:

finance, sharia, interest, knowledge, perception

Abstract

This study aims to analyze the influence of the level of knowledge and perception of employees at PT Parkland World Indonesia (PWI) on their interest in Islamic financial institutions. PT PWI, a foreign investment company in Jepara with a workforce of 16,418 employees, presents a diverse background that can provide valuable insights into perceptions of Islamic financial institutions. Previous research indicates that knowledge and perception have a relationship with interest in Islamic financial institutions. This study employs a survey approach with a quantitative method using a multiple linear regression analysis. The sample is drawn using Slovin's formula, and data are collected through questionnaires filled out by PT PWI employees. The results show that the level of employee knowledge does not significantly influence their interest in Islamic financial institutions, with a p-value of 0.163. Conversely, employee perception has a significant impact, with a p-value of 0.000. Simultaneously, knowledge and perception significantly affect employees' interest in Islamic financial institutions. These findings suggest that while knowledge does not greatly influence interest, a positive perception of Islamic financial institutions can enhance employees' interest in using their products and services.

References

Adirinarso, D. (2023). Pengaruh Pengetahuan dan Lingkungan Sosial Terhadap Persepsi Masyarakat Mengenai Lembaga Keuangan Syariah,At-Tawassuth. Nucl. Phys., 13(1), 104–116.

Amalia, F. E., & Aminuddin, L. H. (2023). Perilaku Konsumen Terhadap Pembelian Produk Fashion Di Vilshop Madiun Menurut Perspektif Ekonomi Islam. Niqosiya: Journal of Economics and Business Research, 3(2), 304–312. https://doi.org/10.21154/niqosiya.v3i2.1542

Anwar, H. M., Erniyati, S. H., Mubaraq, A., Aripin, H. Z., Subhan, N., & Dewi, C. (2023). Manajemen Perbankan Syariah. Cendikia Mulia Mandiri.

Anwar, M. K., & Baratullah, B. M. (2023). Pengaruh Persepsi Riba dan Bunga Bank Terhadap Minat Menabung di Lembaga Keuangan Syariah pada Masyarakat Pesantren. Quranomic: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 2(1), 102–124.

Araffi, M., & Haryono, S. (2022). Peran Religiusitas dalam Memoderasi Persepsi, Preferensi dan Pengetahuan Terhadap Minat Menjadi Nasabah di Bank Syariah Indonesia. J-MAS (Jurnal Manajemen Dan Sains), 7(2), 461. https://doi.org/10.33087/jmas.v7i2.431

Asri Sundari, Solihin, D., Saepul Ma’mun, & Venny Setyowardani. (2023). Pengaruh Pengetahuan Masyarakat Desa Cimareme terhadap Minat Menabung di Bank Syariah. Jurnal Riset Ekonomi Syariah, 75–82. https://doi.org/10.29313/jres.v3i2.1659

Erpurini, W., & Janah, W. S. (2022). Pengaruh Kepuasan Transaksi Online Shopping dan Kepercayaan Konsumen Terhadap Sikap Konsumen E-commerce ( Studi Kasus : Pembelian Produk Shopee.co.id pada Karyawan Borma Toserba Bandung ). Jurnal Ekonomi Dan Manajemen Teknologi (EMT), 6(2), 244–248.

Fadilah, N. F. (2019). Pengaruh pengetahuan, persepsi tentang bank syariah, dan teknologi e-banking terhadap minat masyarakat religius menggunakan produk-produk bank syariah. Repository.Uinjkt.Ac.Id, 7(1), 1–133.

Farhan, A. (2020). Pengaruh persepsi masyarakat terhadap keputusan menjadi nasabah bank syariah studi kasus pada masyarakat kota sidoarjo dan surabaya. 2000, 341–344.

Hasibuan, F. U., & Wahyuni, R. (2020). Pengaruh Pengetahuan Masyarakat dan Minat Penerapan Nilai Islam Terhadap Keputusan Menggunakan Tabungan Perbankan Syariah (Studi Kasus Masyarakat Kota Langsa). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 6(1), 22–33.

Himatutsaroya, N., Lestari, S. A., & Salsabila, S. (2021a). BLM KETEMU QRIS Sebagai Alat Transaksi Digital Generasi Z: Analisis Faktor. E-Journal.Ejournal.Metrouniv.Ac.Id, 3, 2021.

Himatutsaroya, N., Lestari, S. A., & Salsabila, S. (2021b). Persepsi Masyarakat Adiwerna dalam Perkembangan Lembaga Keuangan Syariah Terhadap Minat Menggunakan Bank Syariah. Jurnal Manajemen Dan Perbankan Syariah, 3(1), 1–13.

Ilyas, R., Pribadi, R. M., Sayuti, M. N., Syarif, A. H., Shofawati, A., Iqbal, M., Hastuti, E. W., & Fachri, A. (2023). Buku ajar Pengantar Ekonomi Islam. Az-Zahra Media Society.

Ismaulina, I., Tasya, A. A., & Mailiza, N. (2020). Atribut Produk Tabungan Bank Syariah Dan Pengaruhnya Pada Minat Nasabah Menabung. Al-Masharif: Jurnal Ilmu Ekonomi Dan Keislaman, 8(2), 208–223.

Kartikasari, D., Komariyah, L., & Rahmat, A. (2023). Aspek Psikologis Dalam Pembelajaran Renang : Systematic Literature Review. SPRINTER : Jurnal Ilmu Olahraga, 4(3), 294–306.

Komariyah, F., & Farhan, A. (2020). Pengaruh Persepsi Masyarakat Terhadap Keputusan Menjadi Nasabah Bank Syariah Studi Kasus Pada Masyarakat Kota Sidoarjo Dan Surabaya. Media Mahardhika, 18(3), 341–344. https://doi.org/10.29062/mahardika.v18i3.172

Kurniawan, M., & Septiana, E. (2020). Pengaruh Financial Knowledge, Persepsi, Religiusitas dan Disposible Income Terhadap Minat Menabung di Bank Syariah (Studi Pada Pelaku Umkm di Kecamatanterbanggi Besar Lampung Tengah). Al-Mashrof: Islamic Banking and Finance, 1(2), 55–67.

Lesmana, L. (2022). Bimbingan dan Konseling Belajar. Prenada Media.

Manajemen, J., Magister, P., Universitas, M., Religiusitas, P., Pengetahuan, P., Minat, T., Nasabah, M., & Indonesia, S. (2022). J-MAS. 7(2), 461–467. https://doi.org/10.33087/jmas.v7i2.431

Matondang, Z., & Nasution, H. F. (2022). Praktik Analisis Data: Pengolahan Ekonometrika dengan Eviews dan SPSS. Merdeka Kreasi Group.

Miftachurohmah, N., Judijanto, L., Rizani, A., Muhammdong, M., & Destiana, R. (2023). Integrasi Faktor ESG dalam Indeks Saham Syariah. Journal Of International Multidisciplinary Research Integrasi, 1(2), 252–264.

Nasution, K., Hernawati, T., & Arfah, M. (2023). Pengaruh Efektifitas Elektronic Banking Terhadap Kepuasan Nasabah di Era Pandemi Covid-19 Pada PT . Bank Syariah Indonesia , Tbk Kcp Medan Ringroad. Buletin Utama Teknik, 18(3), 327–334.

Novitri, Y., Thahirah, K. A., & Fernanda, D. (2023). Pengaruh Persepsi Dan Pengetahuan Tentang Perbankan Syariah Terhadap Minat Menabung Di Bank Syariah. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Dharma Andalas, 25(2), 536–547. https://doi.org/10.47233/jebd.v25i2.988

Paramita, R. W. D., Rizal, N., & Sulistyan, R. B. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif. Press Widya Gama.

Pebiola, P., Suhar, S., & Ismail, M. (2023). Pengaruh Sistem Pelayanan Bank Syariah Indonesia Sarolangun Terhadap Kepuasan Nasabah. Jurnal Ilmiah Manajemen Ekonomi Dan Bisnis (JIMEB), 2(3), 154–170.

Prasetyo, E. D., & Siwi, M. K. (2022). Pengaruh Pengetahuan Perbankan Syariah dan Lingkungan Keluarga terhadap Minat Menabung Mahasiswa di Bank Syariah. EcoGen, 5(1), 91–101.

Prawiyogi, A. G., Sadiah, T. L., Purwanugraha, A., & Elisa, P. N. (2021). Penggunaan Media Big Book untuk Menumbuhkan Minat Membaca di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 446–452. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.787

Putra, Y. E., & Rahmi, M. (2024). Pengaruh Nilai Keagamaan, Gengsi, Lingkungan Keluarga, dan Pengetahuan Akuntansi Syariah Terhadap Seleksi Karir Pada Lembaga Keuangan Syariah. Management Studies and Entrepreneurship Journal, 5(1), 607–620.

Rahmawati, F., Syahpawi, S., & Nurnasrina, N. (2024). Kajian Yuridis Pengelolaan Manajemen Risiko Pada Perbankan Syariah. MONEY: Journal of Financial and Islamic Banking, 2(1), 69–80.

Ramadhan, A., Rohayati, Y., & Tripiawan, W. (2022). Perancangan Atribut Produk Celana Denim Bobbiesjeans. Co Berdasarkan Preferensi Konsumen. At-Tadbir Jurnal Ilmiah Manajemen, 6(1), 13–25. https://doi.org/10.31602/atd.v6i1.5108

Risa Nur Fauzi. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan Syariah, Pengetahuan Agama, Dan Promosi Terhadap Minat Menjadi Nasabah Bank Syariah. Jurnal Pendidikan Dan Ekonomi, 9(1), 37–46.

Saraswati, H., Sudrajat, B., Hidayat, W., Herin, T. M., Rahma, D., & Ari, A. (2023). Analisis Kepuasan Nasabah Terhadap Pelayanan Bank Syariah Indonesia ( BSI ). MUQADDIMAH: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi Dan Bisnis, 1(3), 138–155.

Sari, M. S., & Zefri, M. (2019). Pengaruh Akuntabilitas, Pengetahuan, dan Pengalaman Pegawai Negeri Sipil Beserta Kelompok Masyarakat (Pokmas) Terhadap Kualitas Pengelola Dana Kelurahan Di Lingkungan Kecamatan Langkapura. Jurnal Ekonomi, 21(3), 311.

Setiawan, R., & Surjaatmadja, S. (2021). Pengaruh Brand Image, Kualitas Produk, Persepsi Harga Terhadap Keputusan Pembelian Honda “Scoopy” di Kota Tangerang. Business Management, Economic, and Accounting National Seminar, 2(1), 1070–1079.

Sodik, F., Hidayat, A., Farda, R. A. Al, & Syahita, R. N. (2022). Analisis Pengaruh Pengetahuan Produk dan Religiusitas Terhadap Minat Menabung. Jurnal Ilmu Perbankan Dan Keuangan Syariah, 4(2), 123–143.

Syahrir, D. K., Wahyudi, I., Susanti, S., Darwant, D., & Qizam, I. (2023). Manajemen Risiko Perbankan Syariah. AKUA: Jurnal Akuntasi Dan Keuangan, 2(1), 58–64. https://doi.org/10.54259/akua.v2i1.1382

Wardani, S. A. K., & Sudrajat, A. (2021). Motif Sosial Perempuan Desa Plunturan dalam Mengikuti Grup Reyog Putri Onggopati. Motif Sosial Perempuan Desa Plunturan, 1(1), 1–22.

Downloads

Published

2024-11-08

How to Cite

Ayuk Widiyah, Miswan Ansori, & Zahrotun Nafisah. (2024). Pengaruh Tingkat Pengetahuan dan Persepsi Karyawan PT. PWI Terhadap Minat pada Lembaga Keuangan Syariah : (Studi Karyawan PT Parkland Word Indonesia) . AKUNTANSI 45, 5(2), 851–863. https://doi.org/10.30640/akuntansi45.v5i2.3399

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.