Pengaruh Manajemen Zakat Dan Transparansi Laporan Keuangan Terhadap Kepercayaan Muzakki Pada Baznas Kabupaten Bengkalis

Authors

  • Nurhafizah Nurhafizah STAIN Bengkalis
  • Siti Asiam STAIN Bengkalis

DOI:

https://doi.org/10.30640/akuntansi45.v2i2.1207

Keywords:

Zakat Management, Transparency of Financial Statements, muzakki's trust

Abstract

The purposes of this research are to determine the effect of zakat management and transparency of financial reports on muzakki's trust. This type of research is quantitative research with a descriptive approach. Questionnaires are used to collect data. The population in this study is all muzakki in BAZNAS Bengkalis Regency in 2019, totaling 1203 muzakki. In analyzing the data, researchers used multiple linear regression analysis. The result of the regression analysis is that the tcount value for the zakat management variable is 2.515> 1.98667 and the sig value is 0.014 <0.05, which means that zakat management has an effect on muzakki's trust. The tcount value of the variable transparency of financial reports is 5.208> 1.98667 and the sig value is 0.000 <0.05. So it can be concluded that the transparency variable of financial statements has an effect on muzakki's trust. Regression analysis shows that the Fcount value is 66,000> 3.10, which means that the zakat management variable and the transparency of financial statements have a simultaneous effect on muzakki's trust.

References

Amir, M. Taufiq. Dinamika Pemasaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada. 2005.

Arim Nasim Dan Muhammad Rizqy Syahri Romdhon. “Pengaruh Transparansi Laporan Keuangan, Pengelola Zakat Dan Sikap Pengelola Terhadap Kepercayaan Muzakki”. 2014. Jurnal Riset Akuntansi Dan Keuangan. Vol. 2 No.3.

Asminar. “Pengaruh Pemahaman, Transparansi dan Peran Pemerintah Terhadap Motivasi dan Keputusan Membayar Zakat Pada BAZNAS Kota Binjai”. At-Tawassuth. Vol. III. No. 3. 2017.

Assa’diyah, Halimah dan Sigit Pramono. Kenapa Muzakki Percaya Kepada Lembaga Amil Zakat?. Sekolah Tinggi Ekonomi Islam SEBI: Jurnal Akuntansi dan Keuangan Islam. Vol. 7 (1) P-ISSN: 2338-2783. 2019.

Atabik, Ahmad. “Manajemen Pengelolaan Zakat Yang Efektif Di Era Kontemporer”. Jurnal Zakat dan Wakaf. Vol. 2. No. 1. 2015.

Badan Amil Zakat Nasional (BAZNAS). Outlook Zakat Indonesia 2017. Jakarta: Pusat Kajian Strategis Badan Amil Zakat Nasional (BAZNAS). 2016.

Badan Amil Zakat Nasional (BAZNAS). Outlook Zakat Indonesia 2018. Jakarta: Pusat Kajian Strategis Badan Amil Zakat Nasional (BAZNAS). 2017.

Darsono dan Dharmmesta. “Kontribusi Involvement dan Trust In Brand Dalam Membangun Loyalitas Pelanggan”. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Indonesia. Vol. 20. No.3. 2005.

Furqon, Ahmad. Manajemen Zakat. Semarang: CV. Karya Abadi Jaya. 2015.

Ghozali, Imam. Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 19. Semarang: Universitas Diponegoro. 2011.

Ghozali, Imam. Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 19. Semarang: Universitas Diponegoro. 2016.

Hafiduddin, Didin. Zakat Dalam Perekonomian Modern. Jakarta: Gema Insani Press. 2002.

Hantono dan Namira Ufrida Rahmi. Pengantar Akuntansi. Yogyakarta: Deepublish. 2018.

Hasan, Muhammad. Manajemen Zakat. Yogyakarta: Idea Press. 2011.

Kaddafi, Muammar dkk. Akuntansi Syariah: Meletakkan Nilai-Nilai Syariah Islam Dalam Ilmu Akuntansi. Medan: Madenatera. 2016.

Kementrian Agama Republik Indonesia. Standar Operasional Prosedur Lembaga Pengelola Zakat. Jakarta: Direktorat Pemberdayaan Zakat. 2012.

Mardiasmo. Akuntansi Sektor Publik. Yogyakarta: ANDI. 2004.

Mediawati, Elis dan Sri Maryati. “Analisis Akuntabiltas dan Transparansi Laporan Keuangan Lembaga Amil Zakat Di Kota Bandung”. Jurnal Akuntansi Riset Prodi Akuntansi UPI. Vol. 4. No. 2. ISSN: 2086-2563. 2012.

Mustafa dkk. “Antecedents Of Zakat Payer’s Trust In An Emerging Zakat Sector: An Exploratory Study”. Journal Islamic Accounting and Business Research. Vol. 4. No. 1. 2013.

Nawawi, Juanda. “Membangun Kepercayaan Dalam Mewujudkan Good Governance”. Jurnal Ilmu Pemerintahan. Vol. 2. No. 1. 2009.

Nordiawan, Deddi dan Ayuningtyas Hertianti. Akuntansi Sektor Publik. Cet. Ke-6. Jakarta: Salemba Empat. 2018.

Nur, Mukhlish Muhammad dan Zulfahmi. “Pengaruh Pengetahuan, Pendapatan dan Kepercayaan Terhadap Minat Muzakki Dalam Membayar Zakat Di Baitul Mal Kota Lhoukseumawe”. Jurnal Ekonomi Regional Unimal. Vol. 1. No. 3. 2018.

Pratiwi, Novi Dian. Pengaruh Pengetahuan Zakat Dan Kepercyaan Muzakki Pada Organisasi Pengelola Zakat Terhadap Keputusan Membayar Zakat Di BAZNAS Kabupaten Tulungagung. Skripsi: IAIN Tulungagung. 2019.

S, Moh. Syaifullah Al-Azis. Fiqih Islam Lengkap Pedoman Hukum Ibadah Umat Islam Dengan Berbagai Permasalahannya. Surabaya: Terbit Terang. 2005.

Sofyan, Mochlasin. Manajemen Zakat dan Wakaf Di Indonesia. Salatiga: STAIN Salatiga Press. 2014.

Sugiyono. Metodologi Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta. 2016.

T, Hani Handoko. Manajemen. Edisi 2. Yogyakarta: BPFE. 2003.

Winahyuningsih, Panca. “Pengaruh Kepercayaan dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Hotel Griptha Kudu”s. Jurnal Social dan Budaya. 2010.

Downloads

Published

2021-11-22

How to Cite

Nurhafizah Nurhafizah, & Siti Asiam. (2021). Pengaruh Manajemen Zakat Dan Transparansi Laporan Keuangan Terhadap Kepercayaan Muzakki Pada Baznas Kabupaten Bengkalis. Akuntansi \’45, 2(2), 128–140. https://doi.org/10.30640/akuntansi45.v2i2.1207

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.