Analisis Faktor-Faktor Kualitas Produk, Harga, Tempat, Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Di UMKM Martabak “ Mas Da’i ”

Authors

  • Adhi Widyakto Universitas Semarang
  • Nur Soleh Universitas Semarang
  • Dian Triyani Universitas Semarang
  • Rr. Lulus Prapti NSS Universitas Semarang

DOI:

https://doi.org/10.30640/inisiatif.v2i2.711

Keywords:

Analysis, Factors, Product quality, Price, Location, Promotion, Purchase decision, Small and medium enterprises, Martabak Mas Da'i.

Abstract

This study aims to analyze the factors of product quality, price, location, and promotion on purchasing decisions in UMKM Martabak Mas Da'i. The research method used was a survey using the purposive sampling method from 96 respondents who had made purchases at Martabak Mas Da'i. The collected data were analyzed using multiple linear regression analysis with the SPSS 26 program. The results of this study indicate that product quality, price, location, and promotion have a significant effect on purchasing decisions at Martabak Mas Da'i. Price has the most significant effect, followed by product quality, location, and promotion. These findings suggest that Martabak Mas Da'i should prioritize price of product quality and providing competitive product quality to attract more customers and increase sales

References

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Assael. (2015). Consumer Behavior and Marketing Action. (PWS-Kent, Penyunt.) Boston.

Febrianto, A., & Satrio, B. (2019). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Pembelian pada Levi Straus and CO.

Ghozali, I. (2011). Program Analisis Multivariat dengan Program SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Istanti, F. (2018). Pengaruh Promosi dan Lokasi Terhadap Keputusan Pembelian di Indomaret Kecamatan Genteng Surabaya. Jurnal Bisnis dan Teknologi Politeknik NSC Surabaya.

Kotler, P. (2003). Prinsip - Prinsip Pemasaran. Jakarta: PT. Indeks.

Kotler, P. (2009). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Kotler, P., & Amstrong, G. (2001). Dasar - Dasar Pemasaran (Jilid I ed.). (A. Sindoro, & B. Molan, Penerj.) Jakarta: Prenhalindo.

Kotler, P., & Amstrong, G. (2008). Prinsi - Prinsip Pemasaran (Vol. Edisi 12). Jakarta: Erlangga.

Kotler, P., & Amstrong, G. (2015). Marketing an Introducing Prentice Hall twelfth (Vol. XIX). Relasi.

Kotler, P., & Amstrong, G. (2016). Prinsip - Prinsip Pemasaran (Edisi 12 ed.). Jakarta: Erlangga.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2012). Prinsip - Prinsip Pemasaran (Edisi 13 ed.). Jakarta: Erlangga.

Kotler, P., & Keller. (2009). Manajemen Pemasaran (Vol. Edisi 13). Jakarta: Erlangga.

Moleong, P. J. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Novitawati, R. A., Henceni, P. A., & Susanto. (2021). Faktor Bauran Pemasaran Terhadap Kepuasan Konsumen (Vol. 9).

Peter, J. P., & Olson, J. C. (2000). Consumer Behavior: Perilaku Konsumen dan Strategi Pemasaran (Vol. Edisi Keempat). Jakarta: Erlangga.

Rukiah. (2018, Agustus). Bauran Pemasaran Jasa Dalam Mempengaruhi Kepuasan Pengguna Jasa Hotel di Depok. Jurnal Pengembangan Wiraswasta.

Santoso, S. (2012). Panduan Lengkap SPSS Versi 20. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Setiadi, N. J. (2003). Perilaku Konsumen Konsep dan Implikasi untuk Strategi dan Penelitian Pemasaran. Jakarta: Prenada Media.

Shareen, S., & Andayani, N. R. (2018). Pengaruh Bauran Pemasaran (Marketing MIx) Terhadap Keputusan Pembelian pada Produk Kara Santan PT. Enseval Putera Megatrading, Tbk (Vol. 2). Batam.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: PT. Alfabet.

Sutisna, & Sunyoto. (2013). Perilaku KOnsumen dan Komunikasi Pemasaran. Jakarta: PT. Remaja Rosdakarya.

Swastha, B., & Irawan. (2008). Manajemen Pemasaran Modern. Yogyakarta: Yogyakarta.

Tjiptono. (2012). Perspektif Manajemen dan Pemasaran Kontemporer. Yogyakarta: Andi Offset.

Tjiptono, F. (2015). Strategi Pemasaran. Yogyakarta: Andi.

Utami, H. N., & Firdaus, I. F. (2018). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Perilaku Online Shopping: Perspektif Pemasaran Agribisnis (Vol. 2). Jurnal Ecodemica.

Downloads

Published

2023-03-02

How to Cite

Adhi Widyakto, Nur Soleh, Dian Triyani, & Rr. Lulus Prapti NSS. (2023). Analisis Faktor-Faktor Kualitas Produk, Harga, Tempat, Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Di UMKM Martabak “ Mas Da’i ”. Inisiatif: Jurnal Ekonomi, Akuntansi Dan Manajemen, 2(2), 75–90. https://doi.org/10.30640/inisiatif.v2i2.711