Strategi Penghimpunan Dana Pihak Ketiga pada Bank Syariah Menggunakan Metode Kualitatif Deskripsi
DOI:
https://doi.org/10.30640/digital.v4i1.3857Keywords:
Fund Collection, Islamic Products, Customer ServiceAbstract
This study aims to analyze the strategy of collecting third party funds applied by Islamic banks. The research method used is qualitative descriptive, which allows researchers to describe the phenomenon in depth and detail. Data were collected through in-depth interviews with Islamic bank managers and analysis of related documents. The results of the study indicate that Islamic banks use various strategies to attract third party funds, including socialization of Islamic products, improving customer service, and cooperation with other financial institutions. The challenges faced include the lack of public understanding of Islamic banking and competition with conventional banks. This study provides insight into the importance of education and product innovation in increasing third party fund collection in Islamic banks.
References
Adilla, A. (2022). Analisis strategi penghimpunan dana dalam produk deposito mudharabah pada KCP Bank Syariah Indonesia Sumberrejo Bojonegoro. Jurnal Ekonomi Syariah, 5(1), 45-58.
Anggraini, D. (2021). Pengaruh dana pihak ketiga, non-performing financing, tingkat bagi hasil, dan modal sendiri terhadap profitabilitas dengan pembiayaan bagi hasil sebagai variabel intervening pada perbankan syariah. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, 9(1), 45-58.
Asnawi, N., & Masyhuri. (2020). Metodologi riset manajemen (Cet. ke-2). Malang: UIN-Maliki Press.
Assauri, S. (2020). Manajemen pemasaran. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Bungin, B. (2020). Metodologi penelitian kualitatif. Depok: RajaGrafindo Persada.
Dendawijaya. (2020). Manajemen perbankan (Edisi revisi). Bogor: PT Ghalia Indonesia.
Ferdinand, A. (2020). Metode penelitian manajemen (Edisi 5). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Gulo, W. (2020). Metodologi penelitian. Jakarta: Gramedia.
Harahap, S. S. (2020). Analisis kritis atas laporan keuangan. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Ismail. (2020). Perbankan syariah (Edisi pertama). Jakarta: Kencana.
Karim, A. (2020). Bank Islam: Analisis fiqh dan keuangan. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Kasmir. (2020). Dasar-dasar perbankan. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Munawir. (2020). Analisis laporan keuangan (Edisi keempat). Yogyakarta: Liberty.
Muslich, M. (2020). Manajemen risiko operasional: Teori dan praktik. Jakarta: Bumi Aksara.
Nurhatati, F., & Rahmaniyah, I. S. (2020). Koperasi syariah. Surakarta: PT Era Intermedia.
Pandia, F. (2020). Manajemen dana dan kesehatan bank. Jakarta: Rineka Cipta.
Prasetyoningrum, K. (2020). Risiko bank syariah: Risiko imbal hasil, risiko investasi, return, tingkat dana pihak ketiga, dan BI rate. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Riyanto, M. N. (2020). Dasar-dasar pemasaran bank syariah. Bandung: Alfabeta.
Siregar, S. (2020). Metode penelitian kuantitatif. Jakarta: Salemba Empat.
Sugiyono. (2020). Metode penelitian bisnis. Bandung: Alfabeta.
Sumar'in. (2020). Konsep kelembagaan bank syariah. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Suryabrata, S. (2020). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rajawali Pers.
Sutrisno. (2020). Manajemen keuangan: Teori, konsep, dan aplikasi (Edisi pertama, Cetakan ketujuh). Yogyakarta: Ekonisia.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Digital Bisnis: Jurnal Publikasi Ilmu Manajemen dan E-Commerce

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.