This is an outdated version published on 2023-06-27. Read the most recent version.

Faktor Keberhasilan Usaha Batik Pekalongan (Studi Kasus Usaha Bisnis Batik Kafina di Pekalongan)

Authors

  • Moh Ravid Ferdiansyah UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan

DOI:

https://doi.org/10.30640/digital.v2i3.1287

Keywords:

Batik, Business Enterprise, Success Factors

Abstract

This study aims to analyze a case study of the Batik Kafina business in Pekalongan. This research will involve collecting primary and secondary data to obtain comprehensive information about the business of Batik Kafina. The research method used is a qualitative approach by collecting data through in-depth interviews with the owners and managers of Batik Kafina, as well as direct observation at business locations. Furthermore, the data will be analyzed descriptively to identify the factors that influence the success of the Batik Kafina business. The analysis will be carried out by considering several key factors, including marketing strategy, operational management, product innovation and customer response. In addition, it will also analyze the local business environment in Pekalongan, including competition with other batik producers and support from the local government. The results of this study are expected to provide insight into the factors that influence the success of the Batik Kafina business in Pekalongan. The findings of this study can be used as a reference for business owners and other business actors in developing strategies and facing challenges in the batik industry. This research can also contribute knowledge in the development of the batik industry in Indonesia as a whole.

References

Adelia, S., Amaral, M. A. L., Lumbantobing, P., Hidayat, M. R., Oktayani, D., Candra, L., Zulfikar, R., Ratri, W. S., Yudawisastra, H. G., & Utami, A. R. (2023). Manajemen Pemasaran Mix (Konseptual dan Praktis). Widina Bhakti Persada.

Andriani, R., Astuti, W., & Putri, R. A. (2020). Peran Sentra Batik Kauman Dan Pesindon Untuk Mencapai Kota Pekalongan Sebagai Kota Kreatif Kerajinan. Desa-Kota, 2(2), 203–216. https://doi.org/10.20961/desa-kota.v2i2.31540.203-216

Atik Nurngaeni. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Dengan Pendekatan Marketing Mix. AmaNu: Jurnal Manajemen Dan Ekonomi, 4(2), 192–202.

Gunawan, I. K. A. R. (2021). Pengaruh Kualitas Produk, Persepsi Harga, dan Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Pelanggan Pada Tahu Home Industri Maju Sejahtera di Klungkung Dawan. Universitas Mahasaraswati Denpasar.

Khamidah, L. (2022). Strategi Pemasaran Batik Asta Dadapan Indah Desa Sumberejo Kecamatan Ngasem Kabupaten Kediri Perpsektif Merketing Syariah. Institut Agama Islam Negeri Kediri.

Martina Ariani, N., Indra Hadi Wijaya, M., & Nuari Priambudi, B. (2021). Analisis Nilai Dan Kualitas Ruang Menggunakan Pendekatan Kriteria Tak Terukur Pada Kawasan Kampung Batik Kauman Sebagai Kawasan Wisata Budaya Kota Pekalongan. Jurnal Litbang Kota Pekalongan, 20(1), 39–47. https://doi.org/10.54911/litbang.v20i.143

Martoyo, A., Endang Susilawati, Kusumawardhani, N., Dawis, A. M., Novalia, N., Fransisca, Y., Lathifaturahmah, Permadi, I. K. O., Yuniawati, R. I., Susanti, L., Hikmawati, E., Satar, M., Supriyadi, A., Cholisoh, N., Kurniawan, R., & Nurlaila, Q. (2019). Manajemen Bisnis. Tohar Media. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=JYqdEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=Strategi+yang+jelas+dan+tegas+memungkinkan+suatu+usaha+untuk+dengan+cepat+dan+akurat+merumuskan+perkiraan+perubahan+lingkungan,+baik+dari+segi+aspek+internal+maupun+eksternal+peru

Monik, & Siregar, O. M. (2022). Strategi Pemasaran Toko Meidy Fashion dalam Mempertahankan Bisnis pada Masa Pandemi Covid-19. Regress: Journal of Economics & Management, 2(1), 1–11. https://doi.org/10.57251/reg.v2i1.500

Novitasari, A. T. (2022). Kontribusi UMKM Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Era Digitalisasi Melalui Peran Pemerintah. Journal of Applied Business and Economic, 9(2), 184–204.

Nugroho, B. W. D., Jakti, N. J. K., Rochman, M. A. N., & Nugroho, A. J. (2023). Analisis Pengendalian Kualitas Produk Gula Dan Biaya Kualitas Dalam Menunjang Efektivitas Produksi ( Studi Kasus : PT Madu Baru Pg Madukismo ). Jurnal Teknologi Dan Manajemen Industri Terapan (JTMIT), 2(2), 72–81.

Nurdalia, I. (2006). Kajian dan Analisis Peluang Penerapan Produksi Bersih pada Usaha Kecil Batik Cap (Studi Kasus pada Tiga Industri Kecil Batik Cap di Pekalongan). Universitas Diponegoro.

Pandanwangi, A., Dewi, B. S., Apin, A. M., Damayanti, N. Y., Sungkar, A., Rianingrum, C. J., Wilastrina, A., Lestari, D., Primayanti, N., Adi, S. P., & Sobandi, B. (2021). Peradaban Batik. Ideas Publishing. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=HZtSEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA35&dq=Keunikan+dan+kekhasan+batik+Pekalongan+terletak+pada+motif-motifnya+yang+beragam,+seperti+motif+kawung,+parang,+truntum,+dan+sebagainya.+&ots=J3OLYUe4IU&sig=snCD35twEmdv4cNKAuv51

Pertiwi, R. (2023). Analisis Sentimen pada Data Survei Pelanggan untuk Mengukur Kepuasan dan Loyalti Pelanggan pada Industri Layanan. Cyberarea.Id, 3(4), 1–20.

Siswa Kelas VII-E SMP Negeri 6 Sidoarjo. (2021). Eksplor Museum Mpu Tantular. Embrio Publisher. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=4n9XEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA6&dq=Sepanjang+zaman,+batik+telah+digunakan,+awalnya+digunakan+sebagai+pakaian+dan+perabotan+tradisional+seperti+sarung,+jarik,+kemeja,+pakaian+wanita,+selimut,+taplak+meja+dan+lainnya

Sunarjo, W. A., Siti Nurhayati, & Ardianingsih, A. (2023). Batikpreneur. Nasya Expanding Management. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=gFXEEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR1&dq=Dalam+bisnis+batik,+konsep+ini+melibatkan+berbagai+tahapan,+mulai+dari+perancangan+pola+batik,+proses+pembuatan+batik+secara+manual+atau+mesin,+hingga+pengemasan+dan+distribusi+pr

Susetyawati, E., & Kintoko. (2022). Pembuatan Batik Ciprat Untuk Meningkatkan Kreativitas Masyarakat Pada Masa Pandemi Covid-19. Indonesian Journal of Community Service, 2(4), 434–442.

Ulfah, F., Nur, K., Salsabila, Safitri, Y., Evanita, S., & Friyatmi. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Online untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM ( Studi Keju Lasi ). Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 2795–2805.

Ully, L. R. R., Riyadi, S., Haryati, E., Mustofa, A., Radianto, W. E., Dwiningwarni, S. S., Andari, S. Y. D., Purbadiri, A. M., Widyawati, Darmadji, Suharjanto, T., & Yulianti. (2022). Strategi dan Perkembangan Batik Tulis Di Jawa Timur Menyongsong Go Internasional. Lakeisha. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=nmudEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA106&dq=pembuatan+Batik+dilakukan+dengan+cara+tradisional,+namun+kini+berbagai+cabang+industri+Batik+menggunakan+teknologi+modern+dalam+pembuatan+dan+desainnya.+Namun+kegiatan+membatik+

Utomo, A. P., Mariana, N., Andraini, F., & Kasmari. (2018). Desain Video Tutorial Teknik Tie Dye Dengan Pewarna Alami Warna Biru Indigofera Dan Kuningjalawe. Jurnal IKRA-ITH Informatika, 2(3), 98–104. http://journals.upi-yai.ac.id/index.php/ikraith-informatika/article/view/275%0Ahttps://docplayer.info/124258232-Desain-video-tutorial-teknik-tie-dye-dengan-pewarna-alami-warna-biru-indigofera-dan-kuning-jalawe.html

Widiana, M. E., & Alit, A. A. S. (2022). Buku Referensi Pemasaran Produk Batik. Pena Persada Kerta Utama.

Published

2023-06-27

Versions