Perbandingan Aktivitas Belajar Pai Antara Siswa Yang Berlatar Belakang Pendidikan MTSN Dengan Siswa SMPN
DOI:
https://doi.org/10.30640/dewantara.v2i1.706Keywords:
Comparison, learning activities, Madrasah Tsanawiyah , Junior high schoolAbstract
The purpose of this research is to be able to see how the comparison of their activeness in carrying out the teaching and learning process. This research uses the type of field research (field research) with the type of comparative quantitative research. Data collection techniques using a questionnaire distributed to several respondents. Furthermore, the data analysis technique performs steps such as finding the mains of each variable, looking for the standard deviation of each variable, and also looking for the t test. The results showed that the average PAI learning activity of students with an MTsN educational background was 93.09 with a percentage of 93% and students with a junior high school background of 94.09 with a percentage of 94% with a difference or comparison of a percentage of 1.09%. students with a junior high school background are more active than students with an MTs background, this is evidenced by the t test obtained by 1.65, which is greater than the t table with a significant level of 5% with a magnitude of 0.288 or 1.65 > 0.288 this result also shows that students with a junior high school background are more active than students with an MTs background.
References
A.Sardiman .M. 2012. Metode Penelitian. Bandung:Remaja
Afrinaldi , Andri Eka Kusumma Ningrum,Hafifah Ervilda, dkk. “Meningkatkan Hasil Belajar Dan Keatifan Melalui Game Rangking 1 Dengan Materi Umum Bersama Anak Panti Asuhan As-Sohwah”.2021.Jurnal Pengabdian Untuk Mu Negeri,vol.5 No.2, November 2021
Ahmadi Abu dan Widodo Supriyono.2008. Psikologi Belajar. Jakarta : Rinaka Cipta
Anas, Sudijono. 2006. Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada
Arief Armi . 2002. Pengantar Ilmu Dan Metode Pendidikan Islam. Jakarta : Ciputat Pers
Arifin Zainal, 2012. penelitian pendidikan. Bandung:PT Remaja Rosdakarya
B.Hamzah Uno dkk, 2011. Belajar Dengan Pendekatan Pembelajaran Aktifd Inovatif Lingkungan Kreatif Efektif Dan Menarik(PAILKEM). Jakarta: Bumi Aksara
Bahri Syaiful. 2002. Psikologi Pendidikan. Jakarta :PT. Rineka Cipta
Charles, Haswardi,P., dkk,Inplementasi Strategi Actif Learning Tipe Peer Lessons Pembelajaran PAI Pada Peserta Didik Kelas XI SMA Negeri 1 Bukittinggi Almufi Jurnal Pendidikan, Vol.1, No.3,Desember 2021
Daradjat Zakiah,dkk, 2001. Metode Pengajaran Agama Islam,cet.II. Jakarta : Bumi Aksara
Hanfiah Nanang dan Cucu Suhana. 2010. Konsep Strategi Pembelajaran Bandung : Refika Aditama
I’anatut Thoifah. 2016. Statistika pendidikan dan metode penelitian kuantitatif. Malang, Madani
Majid Abdul . 2012. Belajar dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Bandung : Remaja Rosdakarya
Majid Abdul dan Dian Andayani. 2005. Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Nasution .S. 2003. berbagai pendekatan dalam proses belajar dan mengajar. Jakarta : PT Bumi Akasara
Poerwadarminta W.J.S. 1976. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka
Pratama, Andy Riski, et al. "Pengaruh Model Pembelajaran Learning Cycle 5E terhadap Aktivitas Belajar Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti di SMA Negeri 4 Kota Bukittinggi." CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa dan Pendidikan 3.1 (2023): 16-28.
Putra Nusa, Santi Linaswanti. 2012. Penelitian Kualitatif Pendidikan Agama Islam. Bandung:Rosdakarya
R. Basilius Werang . JCL. 2015. manajemen pendidikan di sekolah. Yogyakarta : media akademi
Sardiman. 2010.Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada
Sardiman. 2011. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar . Jakarta : Rajawali Press
Starwij. 2009. Pengertian Pendidikan Agama Islam Menurut Berbagai Pakar.Jakarta Pustaka
Sudjana Nana. 1989. CBSA dalam proses Belajar Mengajar,Bandung: Sinar Baru
Sugiyono. 2016 Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif, Dan R & D, Bandung : Alfabeta
Sutanto Leo. 2013. kiat Jitu Menulis Skripsi, Tesis Dan Desertasi Jakarta: Erlangga
Zulfani Sesmiarni, Caca Meiwendika , dkk,Korelasi Persepsi Tentang Pelaksanaan Pembelajaran Daring Dengan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran TIK Kelas XI Di SMA Negeri 1 Kecamatan Kapur IX, Jurnal Pendidikan Indonesia,Vol 2 No.11 November 2021