Analisis Pemahaman Konsep Suhu Kalor & Gelombang Bunyi pada Siswa SD Kelas VI MIS Alquba Medan
DOI:
https://doi.org/10.30640/dewantara.v4i1.4002Keywords:
Heat Temperature, Misconception, Sound Wave, Student UnderstandingAbstract
This research aims to analyse the understanding of class VI students at MIS Alquba Medan about the concepts of temperature, heat, and sound waves. The method used is a quantitative approach with descriptive design, where data is collected through questionnaires and direct observations. The results of the study showed that there was an increase in student understanding after the explanation of the material was done with interactive learning media. In addition, several common misconceptions among students were also identified. The applied learning method is proven to be effective in increasing students' understanding of physics concepts. Hopefully, this finding can provide valuable insight for educators in an effort to improve the quality of science learning at the elementary school level.
References
Aminulloh, A. M., & Widodo, W. (2018). Keefektifan alat peraga bunyi untuk meningkatkan motivasi belajar dan pemahaman konsep siswa. PENSA E-Jurnal: Pendidikan Sains, 6(2).
Aprilia, F. (2018). Hubungan kecerdasan interpersonal dengan perilaku kenakalan remaja di SMA N 1 Grobogan. Journal of Social and Industrial Psychology, 2(1), 56–63.
Arsyad, A. (2020). Media pembelajaran. Rajawali Pers.
Fitri, N. A., Sa'adah, N., Fikriya, S., Suryandari, K. C., & Fatimah, S. (2023). Analisis gelombang bunyi melalui alat peraga sederhana dan relevansinya dalam pembelajaran di SD. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 6(1), 617-624.
Hamdani, H. (2020). Penerapan aplikasi tone generator pada eksperimen resonansi bunyi. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 9(1), 86-89.
Lestari, P. A. S., Rahayu, S., & Hikmawati, H. (2017). Profil miskonsepsi siswa kelas X SMKN 4 Mataram pada materi pokok suhu, kalor, dan perpindahan kalor. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 1(3), 152. https://doi.org/10.29303/jpft.v1i3.251
Ma’rifah, E. (2016). Identifikasi kesulitan siswa pada materi suhu dan kalor. Jurnal Pembelajaran Fisika, 4(5), 768-776.
Mubarokah, U., Pangestika, R. R., & Khaq, M. (2022). Efektivitas modul pembelajaran IPA berbasis kontekstual terhadap hasil belajar dan aktivitas peserta didik pada materi suhu dan kalor kelas V di SD Negeri Kepatihan. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(5), 4277-4282.
Rozi, F., Prawijaya, S., & Ratno, S. (2022). Modul pembelajaran IPA SD. Bina Guna Press.
Shobirin, M. (2020). Pengembangan modul IPA kelas VI dengan model cooperative learning. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(1), 24–37.
Sofianto, E. W. N., Irawati, R. K., Akmalia, H. A., & Apriani, R. R. (2020). The analysis of heat-temperature misconception and integration with Al-Quran. Journal of Physics: Conference Series, 1422(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1422/1/012022
Sugianta, K. A. (2020). Analisis pola bunyi Sunari berdasarkan metode Fast Fourier Transform. Jurnal Ilmu Komputer Indonesia, 5(2), 14-21.
Utami, L. L. P., Khairunnisa, R., Putri, S. R., & Qorry, A. V. (2024). Analisis problematika proses pembelajaran IPA pada siswa kelas VI SDN 060912 Medan Denai. Jurnal Pendidikan Sains, 2(2).
Wardani, N. F., & Hidayat, A. (2023). Pengaruh penggunaan media pembelajaran interaktif terhadap pemahaman konsep siswa pada materi bunyi di SMP. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 10(1), 45–52.
Zulkarnaen, A., & Rahmawati, S. (2022). Implementasi pembelajaran berbasis proyek dalam meningkatkan pemahaman siswa pada konsep gelombang bunyi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Sains, 8(2), 112–120.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dewantara : Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.