Konsep Dasar Psikologi Pendidikan

Authors

  • Cici May Linda IAIN Fattahul Muluk Papua
  • Muhimatus Shofiyani IAIN Fattahul Muluk Papua
  • Prihaten Maskhuliah IAIN Fattahul Muluk Papua

DOI:

https://doi.org/10.30640/dewantara.v3i4.3634

Keywords:

Educational psychology, behavioral changes, learning processes, teaching methods, learning experiences, positive attitudes

Abstract

Educational psychology is a branch of psychology that studies individual behavior and mental processes in the context of education. This article discusses the essence of psychology, including definitions, objects of study, and the role of psychology in learning. Educational psychology is dynamic and encompasses behavioral changes that occur due to the learning process, both through individual growth and development as well as interactions within the educational environment. Through an empirical approach, educational psychology seeks to understand how teaching methods and learning experiences can influence learning outcomes and the development of positive attitudes among students. Thus, educational psychology contributes to the improvement of educational quality and individual development within society.

References

Anwar Zain, S. M. (2023). Psikologi Pendidikan. Cirebon Jawa Barat: PT Arr Rad Pratama.

Dr. H. Rahmadi, M. D. (2023). Psikologi Pendidikan. Sumatra Solok - Padang: CV. Mitra Cendekia Media.

Fitria, N. (2021). Psikologi Pendidikan dan Perkembangan Kognitif Anak. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(2), 88-97.

Haryanto, S. (2021). Psikologi Pendidikan dalam Konteks Pembelajaran Daring. Jurnal Teknologi Pendidikan, 9(2), 90-102.

Kurniawan, A. (2020). Strategi Pembelajaran Berbasis Psikologi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 7(3), 150-160.

Lestari, D. (2019). Hubungan Antara Kemandirian Belajar dan Prestasi Akademik. Jurnal Psikologi Pendidikan, 3(1), 56-67.

Mulyadi, A. (2018). Psikologi Pendidikan: Teori dan Aplikasi dalam Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(1), 67-75.

Prasetyo, E. (2018). Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 4(2), 112-120.

Prof. Dr. Nur Hidayah, M. P. (2017). Psikologi Pendidikan. Universitas Negeri Malang.

Sari, R. (2019). Peran Psikologi Pendidikan dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 5(2), 123-134.

Setiawan, B. (2020). Psikologi Pendidikan: Teori dan Praktik. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(1), 34-47.

Supriyadi, D. (2020). Pengaruh Psikologi Pendidikan terhadap Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 7(1), 45-56.

Suryani, E. (2020). Peran Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 6(3), 45-55.

Wibowo, A. (2021). Teori Belajar dalam Psikologi Pendidikan. Jurnal Psikologi dan Pendidikan, 8(3), 78-89.

Yulianti, R. (2019). Pengaruh Lingkungan Keluarga terhadap Perkembangan Anak. Jurnal Psikologi Anak, 2(1), 22-30.

Downloads

Published

2024-12-24

How to Cite

Cici May Linda, Muhimatus Shofiyani, & Prihaten Maskhuliah. (2024). Konsep Dasar Psikologi Pendidikan. Dewantara : Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 3(4), 255–267. https://doi.org/10.30640/dewantara.v3i4.3634