Pendidikan Karakter Sebagai Landasan Pembentukan Generasi Muda

Authors

  • Fadhillah Quratul ‘Aini Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Rahmi Yuli Andini Hasibuan Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Gusmaneli Gusmaneli Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.30640/dewantara.v3i4.3321

Keywords:

Character Education, Formation of The Younger Generation, diverse society

Abstract

Character education is an important pillar in the formation of a quality young generation. This     paper describes the urgency of character education in forming individuals who are not only intellectually intelligent, but also have strong moral values. Through a literature review and data analysis, this paper shows that character education can form a young generation who has integrity, empathy, responsibility, and the ability to coexist harmoniously in a diverse society. Apart from that, this paper also identifies challenges and solutions in implementing character education in various educational contexts.

 

Keywords :

 

References

Akhyar, M., Deliani, N., Batubara, J., & Gusli, R. A. (2023). Studi Analisis Pendidikan Budaya Alam Minangkabau Terhadap Pembentukan Karakter Anak di Sekolah Dasar. Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, 4(2), 193–206.

Akhyar, M., Nelwati, S., & Khadijah, K. (2023). PENINGKATAN KUALITAS PENDIDIKAN AGAMA ISLAM MELALUI PENGINTEGRASIAN KURIKULUM MERDEKA DI SMAN 1 2X11 KAYUTANAM KABUPATEN PADANG PARIAMAN. Jurnal Al-Fatih, 6(2), 147–164.

Amalianita, B., Eliza, R., Nurnilamsari, R. P. P., Rahmayanty, D., & Niki, U. (2023). Peran pendidikan karakter remaja di sekolah serta implikasi terhadap layanan bimbingan dan konseling. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 8(2), 276–283.

Ambawani, C. S. L., Sayekto, G., Prayitno, H. J., & Chairunnissa, I. (2024). Implementasi Kepemimpinan Progresif di SMA. Journal of Education Research, 5(3), 2966–2977.

Buan, Y. A. L. (2021). Guru dan Pendidikan Karakter: Sinergitas Peran Guru Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter di Era Milenial. Penerbit Adab.

Khaidir, E. (2010). Pendidikan Islam Dan Peningkatan Sumber Daya Perempuan. Marwah: Jurnal Perempuan, Agama Dan Jender, 9(1), 76–92.

Khoirroni, I. A., Patinasarani, R., Hermayanti, N. I., & Santoso, G. (2023). Pendidikan Karakter: Tingkat Anak Sekolah Dasar di Era Digital. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(2), 269–279.

Latifah, L., & Mariati, N. (2022). MANAJEMEN PENDIDIKAN KARAKTER PERSPEKTIF PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SD MUHAMMADIYAH 8 BANJARMASIN. In Jurnal Manajemen Pendidikan Al Hadi (Vol. 2, Issue 1, p. 18). Universitas Islam Kalimantan MAB Banjarmasin. https://doi.org/10.31602/jmpd.v2i1.6327

Lickona, T. (2019). Pendidikan karakter: Panduan lengkap mendidik siswa menjadi pintar & baik. Nusamedia.

Masduki, Y., Pd, M., Warsah, I., & Pd, M. (2020). Psikologi agama. Tunas Gemilang Press.

Prasetiya, B., & Cholily, Y. M. (2021). Metode Pendidikan karakter Religius paling efektif di sekolah. Academia Publication.

Ramdan, A. Y., & Fauziah, P. Y. (2019). Peran orang tua dan guru dalam mengembangkan nilai-nilai karakter anak usia sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 9(2), 100.

Rohim, A., & El-Yunusi, M. Y. M. (2024). Implementasi Pendidikan Moral dalam Membentuk Karakter Kedisiplinan Siswa di Sd Dumas Surabaya. Lentera: Multidisciplinary Studies, 2(3), 325–333.

Salirawati, D. (2021). Identifikasi problematika evaluasi pendidikan karakter di sekolah. Jurnal Sains Dan Edukasi Sains, 4(1), 17–27.

Sanjaya, M. D. (2022). Nilai-nilai pendidikan dalam novel Hanter karya Syifauzzahra dan relevansinya sebagai pembelajaran sastra di SMA. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 5(2), 475–496.

Saputra, A. M. A., Tawil, M. R., Hartutik, H., Nazmi, R., La Abute, E., Husnita, L., Nurbayani, N., Sarbaitinil, S., & Haluti, F. (2023). PENDIDIKAN KARAKTER DI ERA MILENIAL: Membangun Generasai Unggul Dengan Nilai-Nilai Positif. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Taunu, E. S. H., & Iriani, A. (2019). Evaluasi Program Penguatan Pendidikan Karakter Terintegrasi Mata Pelajaran Matematika di SMP Negeri. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 6(1), 64–73.

Triana, N. (2022). Pendidikan karakter. Mauizhah: Jurnal Kajian Keislaman, 11(1).

Downloads

Published

2024-10-28

How to Cite

Fadhillah Quratul ‘Aini, Rahmi Yuli Andini Hasibuan, & Gusmaneli Gusmaneli. (2024). Pendidikan Karakter Sebagai Landasan Pembentukan Generasi Muda. Dewantara : Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 3(4), 54–69. https://doi.org/10.30640/dewantara.v3i4.3321