Mengembangkan Sosial Emosional Anak Melalui Metode Bercerita

Authors

  • Khadijah Khadijah Universitas Islam Negeri Sumatra Utara
  • Hairani Ananda Putri Universitas Islam Negeri Sumatra Utara
  • Annisa Fitri Akhiriyah Universitas Islam Negeri Sumatra Utara
  • Annisa Zakia Nasution Universitas Islam Negeri Sumatra Utara
  • Evi Sukma Pratiwi Universitas Islam Negeri Sumatra Utara
  • Miftahul Jannah Harahap Universitas Islam Negeri Sumatra Utara
  • Novia Rahmawati Universitas Islam Negeri Sumatra Utara

DOI:

https://doi.org/10.30640/dewantara.v3i3.2860

Keywords:

Social Emotional, Children, Storytelling Method

Abstract

Emotional maturity is the maturity of a person's ability to regulate and process emotions so that they are able to provide effective responses to situations that arouse emotions. Storytelling can support social and emotional development in children The aim of this research is to find out whether the use of storytelling methods is very effective in supporting social and emotional development in children.

References

Ariani, et al. (2009). Pedoman Penilaian Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD. Jakarta: Depdiknas.

Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Fakhruddin, A. U. (2018). Sukses Menjadi Guru PAUD. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Hildayani, Rini, et al. (2009). Psikologi Perkembangan Anak. Jakarta: Universitas Terbuka.

Hurlock, Elizabeth B. (1991). Perkembangan Anak. Jakarta: Erlangga.

Khadijah. (2024). Urgensi pengembangan sosial emosional bagi anak usia dini. Medan: MERDEKA KREASI GROUP.

Khairiah, D. (2018). Assessment perkembangan sosio-emosional anak usia dini. Al Athfal, 1(1), 1-12.

Khaironi, M. (2018). Perkembangan anak usia dini. Jurnal Golden Age Hamzanwadi University, 3(1), 1-12.

Maria, Ina, & Amalia, Eka Rizki. (2016). Perkembangan aspek sosial emosional dan kegiatan pembelajaran yang sesuai untuk anak usia 4-6 tahun. Artikel.

Marliani, R. (2015). Psikologi Perkembangan. Bandung: Pustaka Setia.

Mashar, Riana. (2011). Emosi anak usia dini dan strategi perkembangannya. Dalam Thompson dan Lagatutta (Eds.), Buku Mashar (hal. 20).

Nuraeni. (2014). Pendidikan karakter pada anak usia dini. Jurnal Paedagogy, 1(2), 1-9.

Nurbiana, Dheni, et al. (2009). Metode Pengembangan Bahasa. Jakarta: Universitas Terbuka.

Nurjannah. (2017). Mengembangkan kecerdasan sosial emosional anak usia dini melalui keteladanan. Jurnal Bimbingan Konseling dan Dakwah Islam, 14(1), Juni, 1-12.

Susanto, Ahmad. (2017). Pendidikan Anak Usia Dini (Konsep dan Teori). Jakarta: PT Bumi Aksara.

Sutarman, M., & Asih. (2016). Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini. Bandung: CV. Pustaka Setia.

Wiyani, N. A. (2014). Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Penerbit Gava Media.

Wiyani, N. A. (2015). Manajemen PAUD Bermutu. Yogyakarta: Gava Media.

Wiyani, N. A. (2020). Permainan tradisional untuk membentuk karakter anak usia dini: Studi pada TK Diponegoro 140 Rawalo Banyumas. Journal of Early Childhood Education and Development, 2(1), Juni, 3.

Published

2024-07-01

How to Cite

Khadijah Khadijah, Hairani Ananda Putri, Annisa Fitri Akhiriyah, Annisa Zakia Nasution, Evi Sukma Pratiwi, Miftahul Jannah Harahap, & Novia Rahmawati. (2024). Mengembangkan Sosial Emosional Anak Melalui Metode Bercerita. Dewantara : Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 3(3), 137–146. https://doi.org/10.30640/dewantara.v3i3.2860