Pengaruh Lingkungan Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini
DOI:
https://doi.org/10.30640/dewantara.v3i3.2847Keywords:
Early Childhood, Environment, Language developmentAbstract
The role of the environment is a forum in the process of developing children's language and speech skills, because the environment is part of the child's interactions in the development process. The aim of this research is to describe the role of the environment in children's language development. The method in this research uses a qualitative method with a literature approach or literature study. Sources taken from various kinds of literature, including journals, articles and previous research as well as other internet sources. The results of this study show that the role of the environment is very important in language development, because language in early childhood can develop or not depending on the stimulus provided by the environment around the child, whether in the family environment, school environment, or living environment or community.
References
Astuti, Eny. 2022. Dampak Pemerolehan Bahasa Anak Dalam Berbicara Terhadap Peran Lingkungan https://pub.mykreatif.com/index.php/educatif/article/view/202/185 diakses pada tanggal 18 juni 2024 Wayan Risna Dewi, N., & Putu Yoga Purandina, I. (2022). Peran Lingkungan Keluarga Dalam Perkembangan Bahasa Anak Selama Pandemi Covid-19. Smart Paud, 5(2), 99–106. Anggraini, N. (2021). Peranan Orang Tua Dalam Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 7(1), 43. https://doi.org/10.30595/mtf.v7i1.9741 Latifah, A. (2020). Peran Lingkungan Dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. (JAPRA) Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal (JAPRA), 3(2), 101–112. https://doi.org/10.15575/japra.v3i2.8785
Fajarrinia Arsyia dan Raden Rachmy Dianab. 2024. Peran Lingkungan Tempat Tinggal Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. https://journal.unugiri.ac.id/index.php/abata/article/view/2605/1369 diakses pada tanggal 18 Juni 2024
Haryati. 2024. Peran linhkungan terhadap pengembanhan bahasa AUD. https://ejournal.unkhair.ac.id/index.php/cahayapd/article/download/7605/4915 diakses pada tanggal 2 Mei 2023.
Khadijah & Nurul Amalia. 2020. Perkembangan Kognitif Anak Usia dini: Teori dan Praktik. Jakarta: Kencana
Lestari Rani Endah dan Rahma Handayani. 2023. Peran Orang Tua dalam Menstimulasi Perkembangan Bahasa AUD di TK Dr Cipto. Mangunkusumo. https://ejurnal.staipancabudi.ac.id/index.php/tabayyun/article/download/158/151/643 diakses pada tanggal 18 juni 2024
Parapat, Asmidar. 2020. Bimbingan konseling untuk anak usia dini upaya menumbuhkan perilaku prososial. Jawa Barat: Edu Publisher
Paujiah, ddk. 2022. Peran Lingkungan dalam Menstimulasi Perkembangan Bahasa Serta Menumbuhkan Karakter Anak Usia Dini. https://ejournal.iaimbima.ac.id/index.php/pelangi/article/download/821/628 diakses pada tanggal 18 Juni 2024
Puspita, Y., Hanum, F., Rohman, A., & Muhyar, Y. 2022. Pengaruh Lingkungan Keluarga untuk Perkembangan Pemerolehan Bahasa Pertama Anak Usia Dini. https://obsesi.or.id/index.php/obsesi/article/view/2500/pdf diakses pada tanggal 18 Juni 2024
Stiawan, ddk. 2023. Asesment kebutuhan anak usia dini. Jawa Barat: CV Jejak
Sulaiman, Zoni. 2020. Kajian Pemerolehan Bahasa pada Anak Usia Tiga Puluh Enam Bulan. https://ejournal.uinfasbengkulu.ac.id/index.php/disastra/article/view/3128. Diakses pada tanggal 18 Juni 2024
Suryana, Dadan. 2021. Pendidikan Anak Usia Dini Teori dan Praktek Pembelajaran. Jakarta: Kencana
Susanto, Ahma. 2021. Pendidikan Anak Usia Dini (konsep dan teori) . Jakarta:PT Bumi Askara
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dewantara : Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.