Strategi Belajar Mengajar

Authors

  • Nurhayani Nurhayani Universitas Tanjungpura
  • Fadillah Ramadhani Asiri Universitas Tanjungpura
  • Rianti Simarmata Universitas Tanjungpura
  • Yisawinur Barella Universitas Tanjungpura

DOI:

https://doi.org/10.30640/dewantara.v3i2.2644

Keywords:

Project Based Learning, social studies learning, class IX, exploration, assessment, reflection on experience

Abstract

The Project Based Learning (PBL) method has become a major focus in the world of education because of its potential to increase student engagement and understanding of concepts in social studies subjects. This research aims to explore the implementation of PBL in social studies learning. Using essential questions as a basis, project activities are designed to facilitate an interactive and comprehensive teaching and learning process. In addition, an activity schedule is created to provide guidance in project planning and implementation. Assessments are carried out to evaluate student learning outcomes, while experience reflection aims to improve future learning experiences.

References

Belajar Mahasiswa pada Perkuliahan Pengembangan Pembelajaran Tematik. Jurnal Pembelajaran dan Pengajaran Pendidikan Dasar. , Volume 6.

Agusdianita, N. (2023). Model Pembelajaran PJBL Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa pada Perkuliahan Pengembangan Pembelajaran Tematik. In Social, Humanities, and Educational Studies (SHES):. Conference Series, (Vol. 6, No. 3).

Azmahani A Aziz, K. M. (2012). “Evaluation on the Effectiveness of Learning Outcomes from Students’ Perspectives,”. Procedia - Social and Behavioral Sciences 56, no., h. 23–24, .

Dr. Halim Purnomo, M. P. (2019. ). Tutorial Pembelajaran Berbasis Proyek. Yogyakarta.: K-Media.

Gunawan, r. (2011). Pendidikan Ips Filosofi, Konsep Dan Aplikasi. . Bandung: Alfabeta.

Hikmawati, C. R. ((2013).). Penerapan Strategi Mind Map Untuk Peningkatan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas V Sekolah Dasar. (Doctoral dissertation, State University of Surabaya).

Media, D. (2014). Pendekatan Pembelajaran Saintifik Kurikulum 2003. Yogyakarta: Gava.

Mutawally, A. F. (t.thn.). Pengembangan Model Project Based Learning Dalam Pembelajaran SejarahUniversitas Pendidikan Indonesia.

Nurzaman, A. (2016). Penerapan Model Project Based LearningTipe Role Playong untuk Meningkatkan Percaya Diri dan Prestasi Belajar dalam Pelajaran IPS.

Prilly., P. (2016). Penggunaan Model Pembelajaran Project Based Learning Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Dalam Tema Selalu Berhemat Energi.

Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran (Berorientasi Standar Proses Pendidikan). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Septiana, K. (2023). Model Pembelajaran Project Based Learning (PJBL) yang Ramah Lingkungan dalam Mengurangi Limbah Plastik dan Menerapkan Gaya Hidup Berkelanjutan (Studi Kasus Siswa Kelas 7A SMP Negeri 239 Jakarta Tahun Pelajaran 2022/2023). . Proceedings Series on Social Sciences & Humanities,, 10, 82-88.

Windura, S. (2008). Mind Map Langkah Demi Langkah. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Windura, S. (2010). Memory champion at School. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Windura, S. (2011). Be An Absolute Genius. :. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Published

2024-05-28

How to Cite

Nurhayani Nurhayani, Fadillah Ramadhani Asiri, Rianti Simarmata, & Yisawinur Barella. (2024). Strategi Belajar Mengajar. Dewantara : Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 3(2), 255–266. https://doi.org/10.30640/dewantara.v3i2.2644