Evektifitas Media Big Book Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Tunarungu Kelas Dasar IV di SLB Putra Mandiri Tarik Sidoarjo

Authors

  • Punasri Punasri SLB Putra Mandiri Tarik sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.30640/dewantara.v2i4.1792

Keywords:

beginning reading ability, big books media, deaf children

Abstract

The research aims to determine the validity of the Big Book literacy media on the initial reading skills of deaf children in Elementary IV class at SDLB Putra Mandiri Tarik Sidoarjo. This research is classroom action research which aims to improve students' reading skills when studying Indonesian. The research subject was a deaf child in Elementary IV class at SDLB Putra Mandiri Tarik Sidoarjo. Initial reading ability tests and observation are the data collection methods used in this research. The implementation is carried out in 2 cycles which are carried out in 4 stages, namely planning, implementation, evaluation and reflection. Next, the data obtained was analyzed using qualitative analysis. The research results from cycle I, cycle II, cycle III and at the end of cycle IV showed that the use of big book media had a positive influence on the early reading abilities of deaf children.

References

Aditya, F., Rudjiono, D., & Suhartono, B. (2019). Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Materi Semester 2 Studi Kasus di TK Wahyu Hidayah Desa Pagersari Kabupaten Semarang. Pixel: Jurnal Ilmiah Komputer Grafis, 12(1), 13-22.

Angrena, M. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share dengan Pemanfaatan Media Tiga Dimensi pada Tema Peristiwa dalam Kehidupan untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Kelas V MIN 3 Aceh Besar (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry Banda Aceh).

Antariani, K. M., Gading, I. K., & Antara, P. A. (2021). Big book untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(3), 467-475.

Fitri, A. Persepsi Orang tua dan Guru terhadap Penggunaan Lembar Kerja dan Video Pembelajaran pada Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ) di Masa Covid-19 di TK Islam Al-Hanif (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatulah Jakarta).

Fitriyanti, A. (2016). Efektivitas Penggunaan Media Big books Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Tunarungu Kelas Dasar I Di Slb Widya Mulia Pundong Bantul Yogyakarta. WIDIA ORTODIDAKTIKA, 5(4), 366-376.

Hadian, L. H., Hadad, S. M., & Marlina, I. (2018). Penggunaan media big book untuk meningkatkan keterampilan membaca kalimat sederhana. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 4(2), 212-242.

Johan, G. M., & Ghasya, D. A. V. (2018). Pengembangan Media Literasi Big Book untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Bangsa, 5(2), 184-199.

Laily, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Corong Berhitung Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas II SD/MI (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Latifah, A. L. A. (2020). Pembuatan dan penggunaan media Big book untuk membentuk anak usia dini senang membaca. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 6(2), 141-155.

Mahlianurrahman, M., & Aprilia, R. (2022). Menyusun Cerita Praktik Baik Pembelajaran Berbasis Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Jurnal Anugerah, 4(1), 43-49.

Mahsun, M., & Koiriyah, M. (2019). Meningkatkan Keterampilan Membaca melalui Media Big Book pada Siswa Kelas IA MI Nurul Islam Kalibendo Pasirian Lumajang. Bidayatuna Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, 2(1), 60-78.

Nurlaela, S., & Mu’awwanah, U. (2019). PENGGUNAAN MEDIA BIG BOOK PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA LANCAR SISWA KELAS II MI MANBAUL HIKMAT. Ibtida'i: Jurnal Kependidikan Dasar, 6(2), 119-134.

Prawiyogi, A. G., Sadiah, T. L., Purwanugraha, A., & Elisa, P. N. (2021). Penggunaan Media Big book untuk Menumbuhkan Minat Membaca di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 446-452.

Rahayu, P., & Rukayah, E. S. M. (2018). Pengaruh Media Pembelajaran dan Motivasi Belajar terhadap Keterampilan Menyimak Cerita Pendek pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, 6(9).

Rahmah, N. N., & Amaliya, N. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Big Book Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 738-745.

Solih, A. S. (2018). PENGARUH MEDIA BIG BOOK TERHADAP PEMAHAMAN UNSUR CERITA ANAK DI KELAS RENDAH (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Sukabumi).

Sulaiman, U. (2017). Pengaruh penggunaan media big book dalam pembelajaran terhadap keterampilan literasi siswa kelas awal madrasah ibtidaiyah negeri Banta-Bantaeng Makassar. Al-Kalam, 9(2).

Syelviana, N., & Hariani, S. (2019). Pengembangan Media Big Book dalam Pembelajaran Membaca Permulaan di Kelas I Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 2559-2569.

Widuri, A. (2010). Kemampuan membaca pada anak tuna rungu di SLB-B Karnnamanohara Yogyakarta. Mutiara Medika: Jurnal Kedokteran dan Kesehatan, 10(1), 29-36.

Winarsih, M. (2018). KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN ANAK TUNARUNGU USIA DINI. JIV-Jurnal Ilmiah Visi, 13 (2), 83–90.

Downloads

Published

2023-11-14

How to Cite

Punasri Punasri. (2023). Evektifitas Media Big Book Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Tunarungu Kelas Dasar IV di SLB Putra Mandiri Tarik Sidoarjo . Dewantara : Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 2(4), 200–208. https://doi.org/10.30640/dewantara.v2i4.1792