Pengembangan Media Jelajah Nusantara Untuk Siswa Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.30640/dewantara.v2i4.1670Keywords:
Media Development, Archipelago Exploration, ThematicAbstract
One of the obstacles to thematic learning in grade IV is the difficulty of the teacher in using the media. This study aims to develop the J Explore Nusantara media. The type of research used is Research and Development (R&D). The results of the feasibility of the media based on material experts showed very feasible results with a score of 82%, linguists stated that they were very feasible with a score of 90%, and media experts showed very feasible with a score of 87%. In the media readability test, it got a score of 95% and got a good response of 93% from students and 90% from teachers. So, it is concluded that the J Cruising Nusantara media is suitable for use in class IV.
References
Depdiknas. 2003. Undang-undang RI No. 20 Tahun 2003. tentang sistem pendidikan nasional
Faizin, Muhammad Azhar. 2017. Penggunaan Media Visual Dan Audio Visual Dalam Pembelajaran Akidah Akhlak Di Mtsn Ngantru Tulungagung Tahun Ajaran 2015/2016. (Online). http://repo.iain-tulungagung.ac.id/ 4853/, diakses 30 Oktober 2019
Hosnan. 2014. Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia
Majid, Abdul. 2014. Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: PT. Remaja Rosda karya
Peraturan Pemerintah No. 32 Tahun 2013 tentang perubahan Peraturan Pemerintahan No. 19 Tahun 2005 Tentang Standart Nasional Pendidikan
Sudjana, Nana dan Ahmad Rivai. 2015. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo
Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
Suhendrianto. 2017. Pengembangan media pembelajaran monopoli tematik untuk meningkatkan motivasi belajar siswa kelas IV MIN Tegalasri kec. Wlingi. Kab. Blitar. (Online). http://etheses.uin-malang.ac.id/11093/1/14761023 .pdf, diakses 10 Januari 2019
Suryani, Nunuk, dkk. 2018. Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya . Bandung: PT Remaja Rosda Karya
Yulyati, Irna. 2014. Pengaruh Media Audio-Visual melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division (Stad) terhadap Aktivitas dan Penguasaan Materi oleh Siswa pada Materi Pokok Vertebrata (Studi Eksperimen pada Siswa Kelas X SMA Negeri 13 Bandar Lampung Semester Genap Tahun Pelajaran 2012/2013). (Online). http://digilib .unila.ac.id/4110/, diakses 30 Oktober 2019
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Febri Tri Hariyadi, M. Iqbal Baihaqi, Ida Putriani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.