Pengembangan Media Jelajah Nusantara Untuk Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Febri Tri Hariyadi Universitas Islam Balitar
  • M. Iqbal Baihaqi Universitas Islam Balitar
  • Ida Putriani Universitas Islam Balitar

DOI:

https://doi.org/10.30640/dewantara.v2i4.1670

Keywords:

Media Development, Archipelago Exploration, Thematic

Abstract

One of the obstacles to thematic learning in grade IV is the difficulty of the teacher in using the media. This study aims to develop the J Explore Nusantara media. The type of research used is Research and Development (R&D). The results of the feasibility of the media based on material experts showed very feasible results with a score of 82%, linguists stated that they were very feasible with a score of 90%, and media experts showed very feasible with a score of 87%. In the media readability test, it got a score of 95% and got a good response of 93% from students and 90% from teachers. So, it is concluded that the J Cruising Nusantara media is suitable for use in class IV.

References

Depdiknas. 2003. Undang-undang RI No. 20 Tahun 2003. tentang sistem pendidikan nasional

Faizin, Muhammad Azhar. 2017. Penggunaan Media Visual Dan Audio Visual Dalam Pembelajaran Akidah Akhlak Di Mtsn Ngantru Tulungagung Tahun Ajaran 2015/2016. (Online). http://repo.iain-tulungagung.ac.id/ 4853/, diakses 30 Oktober 2019

Hosnan. 2014. Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia

Majid, Abdul. 2014. Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: PT. Remaja Rosda karya

Peraturan Pemerintah No. 32 Tahun 2013 tentang perubahan Peraturan Pemerintahan No. 19 Tahun 2005 Tentang Standart Nasional Pendidikan

Sudjana, Nana dan Ahmad Rivai. 2015. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Suhendrianto. 2017. Pengembangan media pembelajaran monopoli tematik untuk meningkatkan motivasi belajar siswa kelas IV MIN Tegalasri kec. Wlingi. Kab. Blitar. (Online). http://etheses.uin-malang.ac.id/11093/1/14761023 .pdf, diakses 10 Januari 2019

Suryani, Nunuk, dkk. 2018. Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya . Bandung: PT Remaja Rosda Karya

Yulyati, Irna. 2014. Pengaruh Media Audio-Visual melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division (Stad) terhadap Aktivitas dan Penguasaan Materi oleh Siswa pada Materi Pokok Vertebrata (Studi Eksperimen pada Siswa Kelas X SMA Negeri 13 Bandar Lampung Semester Genap Tahun Pelajaran 2012/2013). (Online). http://digilib .unila.ac.id/4110/, diakses 30 Oktober 2019

Downloads

Published

2023-09-25

How to Cite

Febri Tri Hariyadi, M. Iqbal Baihaqi, & Ida Putriani. (2023). Pengembangan Media Jelajah Nusantara Untuk Siswa Sekolah Dasar. Dewantara : Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 2(4), 53–60. https://doi.org/10.30640/dewantara.v2i4.1670