Konsep Bimbingan Konseling Berfokus Solusi Dalam Islam

Authors

  • Miftahul Huda Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, Indonesia
  • Erny Fitroh Nabila Muwafiqi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, Indonesia
  • Slamet Slamet Universitas Islam Malang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30640/dewantara.v2i3.1379

Keywords:

Guidance Counseling, Focused Solutions, Islam

Abstract

The purpose of this research is to describe the development of BK and Counseling Solution Focused Brief Therapy (SFBT) into Islamic-based SFBT guidance and counseling theory and practice. The type of research used in this research is library research on literature review objects by exploring data sources from books and digital or manual journals related to the theory and practice of Islamic-based SFBT guidance and counseling. The result of this research is the development of guidance and counseling services using the Solution Focused Brief Therapy (SFBT) approach to becoming guidance and counseling services with an Islamic-based SFBT approach and the practice of Islamic-based guidance and counseling services. The practice of Islamic-based SFBT guidance and counseling can be divided into four stages, namely: pre-session therapy, guidance, intervention, and closing of the session.

 

References

Erford, B. T. (2016). Teknik yang Harus Diketahui Setiap Konselor. Edisi Kedua. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Faqih, A. R. (2001). Bimbingan dan Konseling dalam Islam, Yogyakarta: UI Press.

Gibson, J. (2011). Organisasi Perilaku Struktur Proses. Semarang: Bina Pura Aksara.

Hallen, A. (2002). Bimbingan dan Konseling dalam Islam. Jakarta: Ciputat Press.

Hawari, D. (1999). Al-Qur’an Ilmu Kedokteran Jiwa dan Kesehatan Jiwa. Yogyakarta: PT Dana Bhakti Prima Yasa.

Huda, M. (2023). Kontrol diri dan tawakal terhadap quarter-life crisis pada santri di pesantren. Journal of Indonesian Psychological Science (JIPS), 3(1), 284-297.

Ketut, D. S., & Nila, K. (2008). Proses Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Latipun. (2006). Psikologi Eksperimen. Malang: UMM Press,

Lubis, S. A. (2007). Konseling Islami, Yogyakarta: eLSAQ Press.

Masdudi. (2008). Bimbingan dan Konseling Persfektif Sekolah, Cirebon: STAIN Press.

Mashudi, F. (2015). Pedoman Lengkap Evaluasi & Supervisi Bimbingan Konseling. Yogyakarta: Diva Press.

Musnamar, T. (1992). Dasar-Dasar Konseptual Bimbingan dan Konseling Islami. Yogyakarta: UII Press.

Palmer, S. (2016). Konseling dan Psikoterapi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Rahman, I. K., Indra, H., & Kasman, R. (2018). Perilaku Prokrastinasi Akademik Dan Layanan Bimbingan Dan Konseling. TADBIR MUWAHHID, 2(2), 111-119.

Rassool, H. (2019). Konseling Islami Sebuah Pengantar Kepada Teori dan Praktik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Salahudin, A. (2010). Bimbingan dan Konseling, Bandung: Pustaka Setia.

Samad, D. (2017). Konseling Sufistik: Tasawuf Wawasan dan Pendekatan Konseling Islam. Depok: Rajawali Pers.

Sari, M., & Asmendri, A. (2020). Penelitian kepustakaan (library research) dalam penelitian pendidikan IPA. Natural Science, 6(1), 41-53.

Sholeh, A. R. (2005). Pendidikan Agama dan Pengembangn untuk Bangsa. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Subhan & Novianti, U. (2020). Analisis Metode Pembelajaran yang dapat digunakan pada Pembelajaran PAI. Journal Evaluation in Education (JEE), 1(3), 109-114.

Sumarwiyah, S., Zamroni, E., & Hidayati, R. (2015). Solution focused brief counseling (SFBC): Alternatif pendekatan dalam konseling keluarga. Jurnal Konseling Gusjigang, 1(2).

Sutoyo, A. (2009). Bimbingan dan Konseling Islam, Semarang: CV. Widya Karya.

Tohirin. (2013). Bimbingan dan Konseling di Sekolah dan Madrasah. Jakarta: PT Raja. Grafindo Persada.

Downloads

Published

2023-07-13

How to Cite

Miftahul Huda, Erny Fitroh Nabila Muwafiqi, & Slamet Slamet. (2023). Konsep Bimbingan Konseling Berfokus Solusi Dalam Islam . Dewantara : Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 2(3), 222–234. https://doi.org/10.30640/dewantara.v2i3.1379