Pengembangan Model Edukasi Investasi Berbasis Sains untuk Meningkatkan Kesadaran Keuangan dan Kemandirian Finansial Mahasiswa

Authors

  • Andi Hasrun Institut Agama Islam Negeri Sorong
  • Masseni Masseni Institut Agama Islam Negeri Sorong
  • Rokhimah Rokhimah Institut Agama Islam Negeri Sorong
  • Vantri Pieter Kelelufna Universitas Victory Kota Sorong
  • Putu Anggreyani Widya Astuti Universitas Victory Kota Sorong
  • Arce Y. Ferdinandus Universitas Victory Kota Sorong
  • Fitria Hafizah Institut Agama Islam Negeri Sorong

DOI:

https://doi.org/10.30640/cakrawala.v4i1.3997

Keywords:

Investment Education, Science, Financial Awareness and Financial Independence

Abstract

Students are a group that is developing themselves, both in academic and non-academic aspects, including in financial management. However, low financial literacy among students is one of the main obstacles in planning finances and investments effectively. Financial planning that involves investment can be a solution to achieving financial freedom in the future. Therefore, an educational model is needed that can increase students' interest and understanding of investment. One effective approach is to develop a science-based educational model, which allows students to understand the concept of investment through scientific methods that prioritize logic, analysis, and empirical evidence. With this approach, it is hoped that students can develop skills in planning finances and investments better

References

M. A. (2022). Pelatihan Analisis Data Model Miles Dan Huberman Untuk Riset Akuntansi Budaya. Jurnal Pengabdian Ilmiah.

Adiningtyas, S. &. (2022). Pengaruh Pengetahuan Investasi, Motivasi, Dan Uang Saku Terhadap Minat Mahasiswa Berinvestasi Di Pasar Modal Syariah Dengan Risiko Investasi Sebagai Variabel Intervening. . Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam,, 8(1), 1–9.

Adiningtyas, S. (2022). Engaruh Pengetahuan Investasi, Motivasi, Dan Uang Saku Terhadap Minat Mahasiswa Berinvestasi Di Pasar Modal Syariah Dengan Risiko Investasi Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam.

Ali, M. Q. (2016). How Knowledge And Financial Self-Efficacy Moderate The Relationship Between Money Attitudes And Personal Financial Management Behavior. . European Online Journal Of Natural And Social Sciences.

Brilianti, F. &. (2020). Apakah Literasi Keuangan Memengaruhi Kesejahteraan. Kajian Ekonomi & Keuangan,.

Bybee, R. M. (2009). The Official Journal Of The National Association For Research In Science Teaching,. Journal Of Research In Science Teaching: .

Darmawan, A. (2022). Pengaruh Pengetahuan Investasi, Modal Minimal, Pelatihan Pasar Modal, Dan Motovasi Terhadap Minat Investasi Di Pasar Modal. Majalah Neraca.

Dian Permana Putri, A. A. (2019). Analisis Literasi Keuangan Dan Lingkungan Melalui Pembelajaran Berbasis Web Terhadap Perilaku Konsumsi Mahasiswa. Jurnal Promosi Jurnal Pendidikan Ekonomi Um Metro, 14-25.

Djaniar, Z. (2024). Edukasi Keuangan Untuk Pelajar: Memperkenalkan Konsep Pengelolaan Uang Dan Investasi Sejak Dini. Communnity Development Journal, 3.

Hilgert, M. &. (2003). Household Financial Management: The Connection.

Indonesia, K. K. (2024, September 30). Ratusan Gen Z Antusias Tingkatkan Literasi Keuangan. Dipetik September 30, 2024, Dari Badan Kebijakan Fiskal Kementrian Kuangan Republik Indonesia: Https://Fiskal.Kemenkeu.Go.Id/Baca/2024/09/30/4517-Ratusan-Gen-Z-Antusias-Tingkatkan-Literasi-Keuangan#:~:Text=Lebih%20jauh%2c%20untuk%20generasi%20muda,Sedangkan%20rate%20inklusinya%20di%2079%25.

Permana, M. F. (2013). Edukasi Masyarakat, Ojk Tempuh Strategi Growth Base.

Sina, P. G. (2014). Peran Orangtua Dalam Mendidik Keuangan Pada Anak. Ragam Jurnal Pengembangan Humaniora, 74-86.

Sina, P. G. (2014). Peran Orangtua Dalam Mendidik Keuangan Pada Anak. . Ragam Jurnal Pengembangan Humaniora, , 14(1), 74–86.

Sukirno. (2007). Ekonomi Pembangunan Proses Dan Masalah Dasar. Jakarta.

Swiecka, B. Y. (2020). The Case Of Poland Sustainability. Financial Literacy.

Unesco. (2014). Education For Sustainable Development 2005-2014 Five Pillars Of Esd.

Utami, S. (2021). Peningkatan Minat Mengenal Ekonomi Syariah Sejak Dini. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 56.

Utami, S. I. (2021). Peningkatan Minat Mengenal Ekonomi Syariah Sejak Dini. Jurnal Pengabdian Masyarakat.

Verina Elsa, R. A. (2024). Analisis Tingkat Literasi Keuangan Terhadap Resiko Finansial Di Kalangan Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Palopo . Edunomika.

Wahyuni, S. &. (2020). Pemahaman Guru mengenai Pendidikan Sosial Finansial pada Anak Usia Dini menggunakan Media Loose Parts. Obsesi. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.

Wahyuni, S. &. (2020). Pemahaman Guru mengenai Pendidikan Sosial Finansial pada Anak Usia Dini menggunakan Media Loose Parts. Obsesi :. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.

Zhang, Y. &. (2023). The Roles of Financial Literacy and Financial Stress. Financial Well-Being in the United States, Sustainability.

Downloads

Published

2025-03-21

How to Cite

Andi Hasrun, Masseni Masseni, Rokhimah Rokhimah, Vantri Pieter Kelelufna, Putu Anggreyani Widya Astuti, Arce Y. Ferdinandus, & Fitria Hafizah. (2025). Pengembangan Model Edukasi Investasi Berbasis Sains untuk Meningkatkan Kesadaran Keuangan dan Kemandirian Finansial Mahasiswa. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 4(1), 255–268. https://doi.org/10.30640/cakrawala.v4i1.3997