Internalisasi Nilai dan Karakter Melalui Budaya Sekolah Dengan Kegiatan Jumat Bersih di SMAN 8 Bekasi

Authors

  • Farida Fitria Universitas Islam 45 Bekasi
  • Yayat Suharyat Universitas Islam 45 Bekasi

DOI:

https://doi.org/10.30640/cakrawala.v1i4.335

Keywords:

Character, Value Internalization, School Culture, Clean Friday

Abstract

This study reviews the objectives of the Clean Friday program concept and its application as a vehicle to deliver student character improvement in the school environment, especially in terms of character. The subjects of this study were students of SMA Negeri 8 Bekasi. The research data was taken from the results of observations, observations, and interviews with several parties. The method in this study uses descriptive qualitative. Character is something that is attached to a person to shape his personality. This study describes the results, namely showing that the Clean Friday program can foster creativity, religious values, nationalism, the value of love for cleanliness and the environment, the value of cooperation, the value of responsibility, and the value of care for the environment, as well as an attitude of helping each other. Therefore, this program is a recommendation for educational institutions to develop and implement the Clean Friday program to become a flagship program in the school environment

References

Ahada, N., & Zuhri, A. F. (2020). Menjaga Kelestarian Hutan Dan Sikap Cinta Lingkungan Bagi Peserta Didik Mi/Sd Di Indonesia. El Banar : Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 3(1), 35–46. https://doi.org/10.54125/elbanar.v3i1.43

Alifah, N. (2015). PENDIDIDIKAN KARAKTER DALAM BUDAYA SEKOLAH DI SDIT ALAM NURUL ISLAM, SLEMAN. 14.

Andres, S. U. (2022). Pengembangan Buku Pedoman Pendidikan Karakter untuk Penanggulangan Kenakalan Siswa. https://doi.org/10.5281/ZENODO.7133932

Baharun, H. (2018). Revitalisasi Pendidikan Agama Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik Di Madrasah. 6(1), 20.

Djunaidi, H. (2010). Implementasi Program Jum’at Bersih Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Ipa Kompetensi Dasar Penanganan Dan Pengelolaan Limbah Siswa Kelas Xi Program Studi Tata Kencantikan Rambut Smkn 6 Semarang Tahun 2010. 10.

Ismail, M. J. (2021). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Dan Menjaga Kebersihan Di Sekolah. Guru Tua : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 59–68. https://doi.org/10.31970/gurutua.v4i1.67

Kumala Sari, I., Nasution, L., & Wijaya, C. (2019). INTEGRASI PENDIDIKAN NILAI DALAM MEMBANGUN KARAKTER SISWA DI SEKOLAH DASAR JAMPALAN KECAMATAN SIMPANG EMPAT KABUPATEN ASAHAN PROVINSI SUMATERA UTARA. RISTEKDIK : Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 4(1), 1. https://doi.org/10.31604/ristekdik.v4i1.1-11

Liyun, N., Khasanah, W. N., & Tsuraya, N. A. (n.d.). MENANAMKAN KARAKTER CINTA LINGKUNGAN PADA ANAK MELALUI PROGRAM “GREEN AND CLEAN.” 5.

Masithoh, D., & Anintyawati, R. (2022). Penyuluhan Program Penghijauan untuk Menanamkan Pendidikan Karakter “Cinta Lingkungan” di Sekolah Dasar. Lamahu: Jurnal Pengabdian Masyarakat Terintegrasi, 1(2), 47–51. https://doi.org/10.34312/ljpmt.v1i2.15529

Mubyarti, D. L., Timan, A., & Zulkarnain, W. (2021). Implementasi Program Operasi Semut untuk Menanamkan Sikap Cinta Lingkungan Terhadap Peserta Didik. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 1(9), 705–717. https://doi.org/10.17977/um065v1i92021p705-717

Nasucha, Y., Rahmawati, L. E., Silviana, Y., Udin, R., Atitah, S., Astuti, W., Indriyani, N., Safitri, I., Ayu, F. D., Aji, S., Nirmala, E., & Arfiah, S. (2020). Penguatan Karakter Peduli Lingkungan melalui Program Cinta Lingkungan di MIM Kranggan, Sukoharjo. Buletin KKN Pendidikan, 2(2). https://doi.org/10.23917/bkkndik.v2i2.11846

Santoso, J., Wahyudi, A. B., Sabardila, A., Setiawaty, R., & Kusmanto, H. (2019). NILAI PENDIDIKAN KARAKTER PADA UNGKAPAN HIKMAH DI SEKOLAH DASAR SE-KARESIDENAN SURAKARTA. Jurnal Pendidikan Karakter, 1. https://doi.org/10.21831/jpk.v0i1.24931

Suwanda, I. M. (2020). STRATEGI SEKOLAH DALAM MENANAMKAN SIKAP CINTA TANAH AIR PADA PESERTA DIDIK DI SMPN 1 TARIK KABUPATEN SIDOARJO Desi Ulifah. 08, 16.

Tria Vilian, M. & Minsih. (2021). BUDAYA SEKOLAH DALAM MEWUJUDKAN SEKOLAH SEHAT NASIONAL DI SD MUHAMMADIYAH 1 KETELAN SURAKARTA. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 2(1), 152–161. https://doi.org/10.51494/jpdf.v2i1.419

Downloads

Published

2022-11-25

How to Cite

Farida Fitria, & Yayat Suharyat. (2022). Internalisasi Nilai dan Karakter Melalui Budaya Sekolah Dengan Kegiatan Jumat Bersih di SMAN 8 Bekasi. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 1(4), 09–19. https://doi.org/10.30640/cakrawala.v1i4.335