Pemanfaatan Media Cetak dan Sosial untuk Meningkatkan Literasi dan Numerasi Siswa di Desa Namanjahe

Authors

  • Jen Agus Perry Hasibuan Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Abu Yazid Raisal Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.30640/cakrawala.v3i4.3312

Keywords:

Literacy, Numeracy, Educational Media

Abstract

This research aims to improve students' literacy and numeracy skills in Namanjahe Village through the utilization of print and social media. The approach used is participatory action research, where researchers are directly involved in activities to address the educational challenges faced by students. Based on interviews and observations, several issues were identified, such as low literacy rates, limited use of educational technology, and a pragmatic mindset that hinders mathematical thinking. The action plan includes introducing print media and social media in classroom activities, demonstrating how to use blogs, creating engaging learning environments, and participating in religious education activities at TPQ Al-Hidayah. The results of the program show that the use of diverse media can stimulate student interest and help improve their literacy and numeracy skills. However, consistent support and follow-up are still needed to ensure long-term impacts on student learning outcomes.

 

References

Aprilizdihar, M., Pitaloka, E. D., & Dewi, S. (2022). Pemanfaatan Sosial Media Sebagai Sarana Pembelajaran Di Era Digital. Journal of Digital Education, Communication, and Arts (Deca), 5(01), 40–49. https://doi.org/10.30871/deca.v5i01.3717

Azzahra, A., Figiasari, D., Amelia Vega, R., & Faiz, A. (2024). Pengaruh Media Sosial Terhadap Siswa Sekolah Dasar Negeri 1 Watubelah. Khazanah Pendidikan, 18(1), 134. https://doi.org/10.30595/jkp.v18i1.21244

Dwistia, H., Sajdah, M., Awaliah, O., & Elfina, N. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Ar-Rusyd: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 81–99. https://doi.org/10.61094/arrusyd.2830-2281.33

Fitriana, E., & Khoiri Ridlwan, M. (2021). Pembelajaran Transformatif Berbasis Literasi Dan Numerasi Di Sekolah Dasar. TRIHAYU: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 8(1). https://doi.org/10.30738/trihayu.v8i1.11137

Irmeilyana, I., Ngudiantoro, N., Ngudiantoro, N., Maiyanti, S. I., Maiyanti, S. I., Setiawan, A., & Setiawan, A. (2022). Pemanfaatan Gawai Pada Adaptasi Teknologi Untuk Media Pembelajaran Bagi Guru Sdn 9 Tanjung Batu Di Desa Limbang Jaya Kabupaten Ogan Ilir. Jurnal Vokasi, 6(1), 16. https://doi.org/10.30811/vokasi.v6i1.2448

Kustandi, C., Farhan, M., Zianadezdha, A., Fitri, A. K., & L, N. A. (2021). Pemanfaatan Media Visual Dalam Tercapainya Tujuan Pembelajaran. Akademika, 10(02), 291–299. https://doi.org/10.34005/akademika.v10i02.1402

Latifah, L., & Rahmawati, F. P. (2022). Penerapan Program CALISTUNG untuk Meningkatkan Literasi Numerasi Siswa Kelas Rendah di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 5021–5029. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.3003

Luh, N., & Ekayani, P. (2021). Pentingnya penggunaan media siswa. Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa, March, 1–16. https://www.researchgate.net/profile/Putu-

Ekayani/publication/315105651_PENTINGNYA_PENGGUNAAN_MEDIA_PEMBELAJARAN_UNTUK_MENINGKATKAN_PRESTASI_BELAJAR_SISWA/links/58ca607eaca272a5508880a2/PENTINGNYA-PENGGUNAAN-MEDIA-PEMBELAJARAN-UNTUK-MENINGKATKAN-PRESTASI-

Masjudin, M. (2017). Pembelajaran Kooperatif Investigatif Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Materi Barisan Dan Deret. Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 4(2), 76. https://doi.org/10.25273/jems.v4i2.687

Nurcahyono, N. A. (2023). Peningkatan Kemampuan Literasi Numerasi Melalui Model Pembelajaran. Hexagon: Jurnal Ilmu Dan Pendidikan Matematika, 1(1), 20. https://doi.org/10.33830/hexagon.v1i1.4924

Rahmat, A., & Mirnawati, M. (2020). Model Participation Action Research Dalam Pemberdayaan Masyarakat. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 6(1), 62. https://doi.org/10.37905/aksara.6.1.62-71.2020

Rohim, C. D., & Rahmawati, S. (2020). Di Sekolah Dasar Negeri. Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 6(3), 2.

Ruslan & Wibayanti. (2019). Pentingnya Meningkatkan Minat Baca Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, 767–775. www.perpusnas.go.id

Tria Rahayu, I., Pramuswari, M. F., Santya, M., Oktariani, R., & Fatimah, S. (2023). Analisis Hasil Pengaruh Perkembangan Iptek Terhadap Hasil Belajar Siswa Sd/Mi. HYPOTHESIS : Multidisciplinary Journal Of Social Sciences, 2(01), 97–110. https://doi.org/10.62668/hypothesis.v2i01.645

Published

2024-10-24

How to Cite

Jen Agus Perry Hasibuan, & Abu Yazid Raisal. (2024). Pemanfaatan Media Cetak dan Sosial untuk Meningkatkan Literasi dan Numerasi Siswa di Desa Namanjahe. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 3(4), 108–115. https://doi.org/10.30640/cakrawala.v3i4.3312