Pemanfaatan Marketplace Shopee sebagai Media Promosi pada Pelaku UMKM di Desa Kaliwlingi, Kabupaten Brebes
DOI:
https://doi.org/10.30640/cakrawala.v3i3.3026Keywords:
Shopee, Digitalization, MSMEs, PromotionAbstract
The current development of MSMEs has an effect on increasing people's income. However, the lack of access to promotion in marketing causes MSMEs to experience problems in increasing income. This problem can be overcome by digitizing MSMEs which are expected to be able to promote their products online, one of which is by providing assistance by making a Google map. This community service aims to provide knowledge to MSME business actors about the importance of promotion in the world of digitalization. Thus, KKN students carry out community service to fully support MSMEs in the village of Kaliwlingi, Brebes Regency so that MSME Business Actors can compete broadly in the outside realm of their area. This service starts from the preparation stage by visiting MSMEs through door to door, and continues with training on making Shopee for each MSME business actor.
References
Abed, M. Y., Maulidah, F., Madina, N. I., & Fitriyah, R. H. (2022). Pelatihan kewirausahaan berbasis digital marketing pada UMKM di Kecamatan Lakarsantri: Praktik kuliah kerja nyata. PATIKALA: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(4), 325–331. https://etdci.org/journal/patikala/article/view/461
Alifiyah, M. N., Sucipto, H., & Bambang, S. (2023). Analisis branding, cita rasa, dan segmentasi pasar terhadap peningkatan penjualan pada Kedai Seblak Mega Easy Losari. Jurnal [Nama Jurnal], 8(3).
Ananda, W., Riono, S. B., Syaifulloh, M., & Utami, S. N. (2022). Pendampingan strategi pemasaran berbasis teknologi bagi UMKM Arum Manis untuk meningkatkan perekonomian masyarakat di Desa Cihaur, Kecamatan Banjarharjo. SAFARI: Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 2(4), 78–85.
Chaerunnisa, S., Syaifulloh, M., & Harini, D. (2022). Pengaruh promosi, kualitas produk, dan kualitas pelayanan terhadap kepuasan konsumen karyawan PT Bintang Indokarya Gemilang sebagai pengguna Shopee. Jurnal Al Azhar Indonesia Seri Ilmu Sosial, 3(3), 141. https://doi.org/10.36722/jaiss.v3i3.1378
Fadilla, D. O., Kurniawan, R. A., & Anindya, I. B. (2023). Pemanfaatan aplikasi Google Maps sebagai upaya branding UMKM di Desa Kebondalem oleh mahasiswa KKN-T UPN “Veteran” Jawa Timur. Jurnal [Nama Jurnal], 2(2).
Kamila, D. A. P., Hendrati, I. M., & Wardaya, W. (2023). Pendampingan pemanfaatan digital marketing dalam meningkatkan pemasaran produk bagi UMKM RW 09 Kelurahan Menur Pumpungan. KACANEGARA Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 6(4), 443. https://doi.org/10.28989/kacanegara.v6i4.1725
Mania, S. (2022). Observasi sebagai alat evaluasi dalam dunia pendidikan dan pengajaran. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 11(2), 220–233. https://doi.org/10.24252/lp.2008v11n2a7
Najib, M. R., Trisnawati, T., & Abadi, S. (2020). Pemanfaatan teknologi Google Maps API dalam pemanfaatan potensi Desa Bandungbaru berbasis Android. Jurnal PkM Pemberdayaan Masyarakat, 1(4), 140–146.
Ramadhanti, A. A., Khatimah, H., & Supratno, S. (2023). Sosialisasi pemanfaatan digital marketing bagi para pelaku UMKM di Desa Karangpatri. Jurnal Masyarakat Madani Indonesia, 2(4), 449–454. https://doi.org/10.59025/js.v2i4.151
Santosa, S., & Luthfiyyah, P. P. (2020). Pengaruh komunikasi pemasaran terhadap loyalitas pelanggan di Gamefield Hongkong Limited. Jurnal Bisnis Dan Pemasaran, 10(1), 1–7.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nur Hidayah Fasihah, Hendri Sucipto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.