Praktik Literasi Dalam Mewujudkan Pendidikan Yang Memerdekakan Dalam Memanusiakan Dan Berpihak Terhadap Peserta Didik

Authors

  • Salwa Sausan Universitas Islam Sumatera Utara
  • Liesna Andriany Universitas Islam Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.30640/cakrawala.v3i2.2425

Keywords:

Literacy, Independence, Siding with Students

Abstract

This research uses a qualitative approach and literature study to describe the role of literacy practices in learning that liberates students. The data was analyzed descriptively, showing that appropriate literacy practices can create liberating learning for students.The aim of this study is to find out new innovations from the Minister of Education and Culture, namely the Teacher Mobilization Program. This program is expected to produce transformation agents in the education ecosystem to produce students with global competence and Pancasila character. Descriptive qualitative methods were used in this study report with data sources from the oral narrative of the Indonesian Ministry of Education and Culture YouTube Channel. The results of the study explain that the Teacher Mobilization Program aims to create education that is liberating, humanizing and pro-student.

References

Abdulah. (2017). Pendekatan dan Model Pembelajaran yang Mengaktifkan Siswa. Edureligi, 1 (1), 45-62

Ahmad, F., & Ibda, H. (2018). Media Literasi Sekolah: Teori dan Praktik. CV. Pila Nusantara.

Astini, N. K. (2022). Tantangan Implementasi Merdeka Belajar pada Era New Normal Covid 19 dan Era Society 5.0. Lampuyang, 13(1), 164-180.

Febriyanti. (2021). Implementasi Konsep Pendidikan menurut Ki Hajar Dewantara. Jurnal Pendidikan Tambusi, 5(1), 1631-1637.

Ginting, P., Hasna, Y., & Hasibuan, S. (2021). PKM Pelatihan Tindakan Kelas (PTK) Berbasis Student Centered

Kharizmi, M. (2021). Kesulitan siswa sekolah dasar dalam meningkatkan kemampuan literasi. Jurnal Raga, 2(3), 105-108.

Learning (SCL) bagi Guru SMP di Kecamatan Medan Deli. JURNAL PRODIKMA Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 58-72.

Lisnawati, I., & Ertinawati. (2019). Literat Melalui Presentasi. Jurnal Metedukasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(1).

Mulyasa, H. (2021). Menjadi Guru Pengerak Merdeka Belajar. Bumi Aksara.

Oktiani, I. (2017). Kreatifitas guru dalam meningkatkan motiv belajar peserta didik. Jurnal kependidikan, 5(2), 216-232.

Purwo, S. (2017). Peran gerakan literasi sekolah dalam pembelajaran kreatif produktif di sekolah dasar. Karya Ilmiah Dosen, 3(1).

Rusdiyah, E. F. (2016). Program literasi efektif untuk anak Madrasah Ibtidaiyah. Journal of Islami Elementary School (JIES), 1(1), 29-38.

Rusmana, F. (2016). Memerdekakan Siswa Melalui Pendidikan: Relevansi Konsep Pemikiran Pendidikan Ki Hadjar Dewantara. Jurnal Pendidikan UNJ.

Sari, S. E. (2022). Mata Kuliah Pilihan Literasi Dasar Cetakan 1. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Satriaman, K., Pujani, N. & Sarini, P. (2018). Implementasi Pendekatan Studen Centered Learning Dalam Pembelajaran IPA dan Relevansinya Dengan Hasil belajar Peserta Didik Kelas VIII SMP Negri 4 Singaraja. Jurnal Pendidikan dan pembelajaran Sain Indonesia, 1, 12-22.

Sibagariang, Sihotang, & Murniarti, E., (2021). Peran Guru Pengerak Dalam Pendidikan Merdeka Belajar Di Indonesia. Jurnal Dinamika Pendidikan, 14 (2).

Tianotak, Salamor, & Baker, R. (2022). Peran Literasi untuk Meningatkan Pemahaman Siswa dalam Pembelajaran PKN di MAN 3 Seram Bagian Timur. Jurnal Pendidikan Tam busai, 6 (2), 11552-11557

Yamin & Syahri (2020). Pembangunan pendidikan merdeka belajar (telah metode pembelajaran). Jurnal ilmiah mandala education. 6(1), 126-136

Downloads

Published

2024-04-19

How to Cite

Salwa Sausan, & Liesna Andriany. (2024). Praktik Literasi Dalam Mewujudkan Pendidikan Yang Memerdekakan Dalam Memanusiakan Dan Berpihak Terhadap Peserta Didik. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 3(2), 75–83. https://doi.org/10.30640/cakrawala.v3i2.2425